بسته نرم افزاری مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی با تصاویر واقعی برای تقویت حافظه ی کودکان

یکی از مهم­ترین زیربخش­های حافظه، حافظه کاری است که نقش مهمی در یادگیری و حفظ رفتار متمرکز در موقعیت‌های عملی ایفا می‌کند و تقویت آن یکی از مهارت‌های راهبردی شناختی مهم محسوب می‌شود.

در این پروژه نرم افزار واقعیت مجازی مبتنی بر تصاویر واقعی 360 درجه برای تقویت حافظه کودکان سالم طراحی، اعتبارسنجی و اجرا شد. به این منظور پس از جست وجو در میان تمرینات قلم و کاغذی موجود برای تقویت حافظه، تمرینات مناسب برای پیاده سازی در بستر واقعیت مجازی با تصاویر 360 درجه واقعی انتخاب شدند و سناریونویسی برای آنها به گونه¬ای انجام شد که بتوان با تصویربرداری در فضای واقعی، تمرینی تقویتی برای حافظه کودکان تولید کرد. به این ترتیب تعداد زیادی تمرین در مکان‌های مختلف به کمک دوربین Gear 360 سامسونگ تصویربرداری شد. پس از آن تدوین نرم‌افزار تقویت حافظه به گونه‌ ای صورت گرفت که اجرای تمرینات متنوع طبقه بندی شده در هشت جلسه مداخله، به تقویت جنبه های مختلف حافظه کودک بپردازد.
اجرای مقدماتی نرم­ افزار در بستر یک مطالعه مورد منفرد روی پنج کودک سالم صورت گرفت. نتایج نشان می‌دهد تاثیر قابل‌ملاحظه بسته مذکور در مرحله مداخله نسبت به خط پایه و کاهش تاثیر درمان در مرحله پیگیری نسبت به مرحله مداخله را نشان می‌دهد. لذا مداخله­ انجام شده بر حافظه کاری کودکان موثر بوده است و با توجه به جذابیت آن، در مدارس، مراکز مشاوره و منازل قابل استفاده است
 
 
 
 

تاریخ:
1400/07/12
تعداد بازدید:
1749
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal