داستان ما

همه بازی می‌کنند! شما چطور؟!

لذت ناشی از بازی، رقابت، هیجان، غلبه بر چالش و دهها انگیزه‌ی دیگر باعث شده که دنیای امروز همه‌ی ما از کودکان گرفته تا بزرگترها از بازی‌های رایانه‌ای تأثیر بگیرد. کمتر کسی را می‌توان یافت که در گوشی همراه خود چند بازی نداشته باشد که در اوقات فراغت خود را با آن سرگرم کند. دیگر از گیمرهای حرفه‌ای بگذریم که روزانه چند ساعت صرف بازی کردن می‌کنند و پول خرج می‌کنند و ...!

بازی‌های رایانه‌ای ترکیبی از هنر، مهندسی و تفکر خلاق است که با لذت‌آفرینی در مخاطب هم می‌تواند او را سرگرم کند و هم به هدف‌های دیگری مانند آموزش و درمان و تبلیغات و فرهنگ‌سازی و ... کمک کند. از سوی دیگر، این شاخه‌ی نوین فناوری اطلاعات، یک صنعت ثروت‌آفرین است که گردش مالی آن سال‌هاست موسیقی و سینما را پشت سر گذاشته است و درآمدزایی از آن، اگر از بسیاری از شغل‌های دیگر آسان‌تر (و البته لذتبخش‌تر!) نباشد، سخت‌تر هم نیست! یک لپ‌تاپ و یک ذهن خلاق و دانش به‌روز می‌تواند به‌راحتی راه پول درآوردن را برای یک بازی‌ساز باز کند.

بازی‌سازی یکی از آن موضوعات سهل و ممتنع است! هرکسی با دیدن یک فیلم آموزشی و اندکی پشتکار و سر سوزن ذوقی می‌تواند بازی بسازد که خیلی خوب هم هست. اما بدی داستان آنجاست که کسی با دیدن یک فیلم آموزشی و اندکی پشتکار و سر سوزن ذوقی فکر کند بازی‌ساز است! در بازار فعلی به راحتی صدها بازی می‌توانید پیدا کنید که حتی رایگان هستند؛ اما تعداد دانلود آن‌ها حتی به یک عدد سه رقمی هم نمی‌رسد!

مشکل کجاست؟

آموزش بازی‌سازی در کشور ما (و البته در بسیاری از جاهای دیگر این کره‌ی خاکی) حالت علمی و کلاسیک پیدا نکرده و هرکس متکی بر دانش و تجربه‌ی خودش گوشه‌ای از این دیگ را هم می‌زند! کسانی که شکست خورده‌اند چیزی برای یاد دادن به بقیه بلد نیستند و کسانی که موفق هستند، وقت یاد دادن ندارند!

پس چه باید کرد؟

دانشگاه اصفهان از سال 1392 در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری جدی خود را آغاز کرد و برگزاری مداوم کلاس‌ها و دوره‌های آموزش بازی‌سازی را با کمک افراد موفق در صنعت گیم کلید زد. از طرف دیگر از سال 95 با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد که با نظم دادن به دوره‌های آموزشی و همینطور مهیا کردن فضای استقرار و امکانات و تجهیزات رفاهی و تخصصی برای تیم‌های نوپای بازی‌ساز، تقویت زیرساخت‌های آموزش و کارآفرینی در این حوزه را وجهه‌ی همت خود قرار داد که اکنون آثار آن در تیم‌های همکار با مرکز هویدا شده است. برگزاری چهار دوره ماراتون بازی‌سازی در دانشگاه اصفهان تجربه‌ی نابی بود که به گسترش ساختار زیست‌بوم کارآفرینی در این حوزه کمک شایانی کرد و اکنون به یکی از رویدادهای صاحب شخصیت کشور تبدیل شده است.

پژوهش در حوزه‌ی گیم در کشور ما امری غریب و مهجور بود. سال 1394 دانشگاه اصفهان با برگزاری کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که اولین رویداد پژوهشی مقاله‌محور کشور در این حوزه بود، نهالی را کاشت که با استقبال بسیار پژوهشگران مواجه شد و با استمرار آن در سال‌های 95 و 96 در دانشگاه اصفهان و سال 97 در دانشگاه کاشان، به درختی تبدیل شده که شاخ و برگش بر حوزه‌های مختلف مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای از جمله مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، روانشناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، هنر، اقتصاد، مدیریت، حقوق و ... سایه افکنده است. در کنار برگزاری مرتب این کنفرانس، طرح‌های پژوهشی زیادی در حوزه‌های درمان و آموزش با همکاری پژوهشگران حوزه‌های مختلف در مرکز در حال اجرا است که رنگی تازه بر روش‌های سنتی زده و می‌رود تا کم‌کم به نقطه‌ی عطفی در این زمینه‌ها تبدیل شود. درمان ترس از پرواز و رانندگی، بهبود بیماران MS و کودکان مبتلا به اوتیسم و ADHD با بازی‌های رایانه‌ای و از سوی دیگر کمک گرفتن از ظرفیت این رسانه‌ی نوین برای آموزش و بهبود کودکان از دستاوردهای مرکز ما بوده است.

در حال حاضر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان به قطب آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده است و با راه‌اندازی رشته‌ی بازی‌سازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (که این دومی به‌صورت مشترک با یکی از دانشگاه‌های کره‌ی جنوبی برگزار می‌شود)، به تقویت زیرساخت‌های آکادمیک این صنعت نوپای کشور همت گماشته است.

از سال 1398 با سرمایه‌گذاری مشترک دانشگاه اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز بازی‌های رایانه‌ای به «مرکز نوآوری صنایع سرگرمی» تبدیل شد که با امکانات و تجهیزات به‌روز و فضای مفرح و نیروی انسانی ماهر و علاقمند، پای در راه حمایت از توسعه‌ی کسب‌وکارهای مرتبط با سرگرمی گذاشته است.

در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی

·       فضای مشترک کاری تیمی

·       آزمایشگاه واقعیت مجازی/افزوده/ترکیبی

·       آزمایشگاه بوردگیم

·       استودیو تولید انیمیشن

·       آزمایشگاه ثبت حرکات

·       آزمایشگاه تست عملکرد

·       استودیو صدا و موسیقی

·       کلاس‌های آموزشی

·       سایت مجهز

·       رندرفارم

·       اتاق جلسات

·       اتاق‌های استراحت

·       غذاخوری مجهز

·       .....

داریم که همه در اختیار کسانی است که علاقه و پشتکار و انگیزه‌ی خود را برای درآمدزایی از حوزه‌ی سرگرمی متمرکز کرده‌اند.

مخلص کلام!

هرکسی که می‌خواهد بازی‌سازی یاد بگیرد یا بلد است و می‌خواهد یاد بدهد، هرکس تیمی دارد و دنبال جایی برای کنار هم نشستن و کار کردن بی‌دغدغه و در آرامش و راحتی است، هرکسی دوست دارد در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای یا سایر صنایع سرگرمی مثل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی و بوردگیم پژوهشی انجام دهد و کمک و تجهیزات و حمایت می‌خواهد، هرکسی برنامه‌ای نوشته یا بازی‌ای ساخته و می‌خواهد قبل از رونمایی در بازار، آن را تست کند تا مطمئن شود باگ و مشکلی ندارد، هرکس نیاز به خدمات صدابرداری یا تولید و ضبط موسیقی دارد، هرکس نیاز به خدمات رندر دارد و برنامه‌ای سنگین نوشته و می‌خواهد در کوتاه‌ترین زمان اجرایش کند و نتایجش را ببیند، هرکسی دوست دارد در رویدادهای کارآفرینی تجربه کسب کند و کلی رفیق جدید پیدا کند و خلاصه هرکسی فکر می‌کند می‌تواند به ما کمک کند یا ما می‌توانیم به او کمک کنیم بسم‌الله!

منتظرتان هستیم

آدرس وب‌سایتمان http://uicvgame.ui.ac.ir  است و با شناسه‌ی uicvgame در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی هستیم.

تاریخ به روز رسانی:
1398/07/12
تعداد بازدید:
3859
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal