بازی با محوریت گفتار درمانی کودکان

اختلال گفتار مانند سدی در برابر دریافت و درک کودکان از محیط قرار می‌گیرد و باعث دریافت ناقص و نامفهوم از محیط، پردازش اشتباه اطلاعات و در نهایت کندی عکس‌العمل در برابر محیط می‌شود.

بسیاری از کودکانی که اختلال گفتار و زبان دارند، چون نمی‌توانند به موقع مفهوم پیام خود را به دیگران منتقل کنند، به مرور زمان به دلیل عدم برقراری ارتباط موفق با همسالان خود از همراهی با آنان سر باز می‌زنند و کمتر در محیط‌های اجتماعی قرار می‌گیرند . گفتار درمانی، روشی است که به بهبود گفتار کودک منجر می‌شود. این روش به کودک کمک می‌کند تا مشکل‌های زبانی و گفتاری خود مانند اختلالات واجی و صدا، بیان ضعیف، لکنت زبان و... را برطرف کند. از طرفی با توجه به شرایط بیماری کرونا در حال حاضر و دیگری زیاد شدن نقش تکنولوژی در دنیای امروزی همراهی یا در صورت امکان جایگزینی نرم‌افزارهای آموزشی-درمانی بسیار مورد توجه است. در این مطالعه با ساخت یک نسخه بازی کامپیوتری که بـا صدا انجام می‌شود، گفتار درمانی با تکرار کلمات از جانب کودک، با سرگرمی همراه شده تا علاقه وی به ادامه دادن درمان و در نتیجه اثربخشی بیشتر باشد. بازی به این صورت است که کودک باید چینش بلوک‌های درون پارکینگ را با صدا زدن کلمات روی آنها و بعد گفتن جهت‌های مورد نظر برای جابه‌جایی، بـه گونه‌ای مرتب کند که ماشین پلیس بتواند در زمان داده شده با طی کردن مسیر مستقیم روبه‌روی خود از پارکینگ خارج شود. طی انجام بازی کودک درحینی که برای برنده شدن و اتمام بازی تلاش می‌کند با ادا کردن کلمات باعث بهبود تدریجی اختلالات گفتاری خود می‌شود.
 
 
 
 
تاریخ:
1400/07/12
تعداد بازدید:
569
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal