تيم آراتكس
تيم بازي سازي Aratecs پس از انجام حدود يك سال تحقيقات اوليه، فعاليت رسمي خود را از ابتداي سال 1395 آغاز و در مركز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان مستقر شد.
بازي هاي رايانه  اي ورزشي (Exergame) از جمله بازي هايي هستند كه به منظور رفع برخي از مشكلات ناشي از عدم تحرك طولاني مدت كاربران در حين انجام بازي، طراحي و توليد مي شوند و در كنار آن، جذابيت و هيجان بازي ها را نيز دوچندان مي كنند. ايده جذاب و طراحي سخت افزارهاي مناسب، دو ركن اساسي توليد اين نوع بازي ها هستند. هدف اصلي اين پروژه، طراحي يك بازي رايانه اي-ورزشي در زمينه ي ورزش تكواندو است تا علاوه بر ايجاد جذابيت و انگيزه، تجزيه و تحليل هاي تخصصي بر روي ضربات انجام داده و به عنوان يك سيستم مربي‌گري الكترونيكي براي ورزشكاران و مربيان قابل استفاده باشد. بازي پيشنهادي اين پژوهش از دو بخش تشكيل شده است؛ يك بخش سخت‌افزاري شامل يك آدمك تمريني و كاورهاي مخصوصي كه حسگرهاي نيرو، لامپ هاي LED و لرزاننده هاي فيزيكي در آنها تعبيه شده و توسط نرم‌افزارهاي كامپيوتري و همچنين يك نمايشگر بزرگ به يكديگر مرتبط مي شوند و يك بخش طراحي بازي رايانه¬اي كه شامل محيط گرافيكي بازي است. با استفاده از لامپ ¬ها، محل اصابت ضربات و حالت حمله يا دفاع مشخص مي ¬شود و تاثير ضرباتي كه ورزشكار به آدمك وارد مي  كند، در محيط بازي بر روي حريف مجازي مشاهده مي شود. نقطه  قوت اين بازي آن است كه بخش سخت افزاري آن طراحي و ساخته شده و نتايج استخراج شده از آن كاملا علمي و قابل استناد است. اين سيستم نسبت به سيستم هاي مشابه قبلي اين مزيت را دارد كه توانايي تشخيص و تقويت گارد دفاعي ورزشكاران را داشته و همچنين زمان خستگي فرد را با كمك تحليل هاي دقيق آماري به صورت مستند ارائه مي كند. در اين سيستم براي تشخيص صحت ضربات وارده، از مكانيزم الكترومغناطيسي استفاده شده است؛ بدين صورت كه با قرار دادن مگنت هايي در دستكش ها و روپايي هاي ورزشكاران (محلهايي كه ضربات را اعمال مي كنند)، در هنگام اصابت ضربات به هوگوي حريف، تنها ضرباتي قابل قبول بوده و شدت نيروي آنها نمايش داده مي شود كه از طريق اين مگنت ها وارد شوند. همچنين براي تشخيص گارد دفاعي مناسبي كه بايد توسط ورزشكار اتخاذ شود، از حسگرهاي نيرويي، LEDها (به رنگ نارنجي) و حسگرهاي فاصله ياب كمك گرفته شده است؛ از حسگرهاي نيرويي براي تشخيص حمله در زمان دفاع ورزشكار و از حسگرهاي فاصله ياب براي تشخيص اينكه ورزشكار توانسته است در برابر ضربه حريف كه توسط LEDها اعلام شده به موقع جاخالي دهد يا خير. اين حسگرهاي فاصله ياب بر روي آدمك و ميله هاي كنار آن نصب مي شوند. با استفاده از اين سيستم و تحليل نتايج و نمودارهاي استخراج شده از نرم افزار، به خوبي وضعيت ورزشكار در هر تمرين مشخص شده و از كنار هم قرار دادن نتايج در يك دوره مشخص، پيشرفت ورزشكار به صورت كمّي و علمي قابل استناد است. از ديگر مزاياي اين سيستم مي توان به توانايي تشخيص دقيق محل ضربه، اندازه گيري نيروي ضربه و زمان كنش و واكنش ورزشكار، توانايي تشخيص ضربات صحيح و غلط و همچنين شبيه سازي يك مسابقه واقعي اشاره كرد.
اين تيم با تكيه بر دانش قوي فني-مهندسي خود توانست پس از يك سال تلاش بي وقفه، فاز اول پروژه را با موفقيت به اتمام رسانده و محصول سخت افزاري آن را ثبت اختراع كند. هم اكنون نيز در حال بهبود و ارتقاي فاز اول پروژه بوده و به زودي فاز دوم ان را به منظور طراحي و ساخت بازي رايانه اي آغاز خواهد كرد.

معرفي اعضا 
سيد مهران اميري
كارشناس ارشد رشته مهندسي پزشكي – مهندسي ورزش از دانشگاه اصفهان و كارشناسي مهندسي مكانيك از دانشگاه صنعتي اصفهان
مسوليت در تيم : بخش فني ( مهندسي مكانيك سيستم – مهندسي ورزش و امور مربوط به دانش تربيت بدني – ايده پرداز)
 
هادي عباسي 
كارشناسي مهندسي پزشكي – بيوالكتريك از دانشگاه اصفهان – مخترع سيستم مربيگري الكترونيكي تكواندو
مسوليت در تيم : بخش فني ( مهندسي برق و الكترونيك سيستم – طراحي نرم افزار سيستم )

تيم Aratecs آماده هرگونه همكاري و همراهي با ساير تيم ها و بازي سازان در حوزه فني-مهندسي و بازي هاي حركتي ميباشد. همچنين براي تكميل فاز دوم پروژه پيش رو، پذيراي بازي سازاني است كه علاقه و توانايي لازم را در اين خصوص داشته باشند.
 
 
تاریخ به روزرسانی:
1399/06/13
تعداد بازدید:
1005
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal