سومین کمپ تابستانی بازی‌سازی- تابستان 99

آخرین تابستان قرن، فرصت یک تجربه‌ی به‌یادماندنی در دانشگاه اصفهان برای لذت بردن از بازی‌سازی مهیا شد!

از 14 تیر تا 8 مرداد 1399 به مدت 4 هفته برای سومین بار میزبان کمپ تابستانی بازی‌سازی بودیم. «کمپ لذت بازی‌سازی 99» هیچ پیش‌نیازی جز علاقه به ساختن بازی و کسب تجربه‌های ناب و جدید نداشت و در آن، همه‌ی تلاش‌مان را معطوف به مشتاق کردن مخاطبان به بازی‌سازی و لذت بردن از آن کرده بودیم.

امسال سعی کردیم روی محورهای اصلی ساخت بازی یعنی گرافیک، انیمیشن و موتور بازی‌سازی متمرکز شویم و با پیش‌برد پروژه‌محور دوره، اعتماد به نفس مخاطبان که «من می‌توانم بازی بسازم» را افزایش دهیم و به آن‌ها فرصت دهیم هرآنچه برای ساخت یک بازی لازم است را با دست‌های خود فراهم کنند. موتور بازی‌سازی کانستراکت که نیازی به کدنویسی ندارد فرصتی برای مخاطبان کم‌تجربه فراهم ساخت تا به راحتی با مفاهیم اصلی بازی‌سازی در یک بستر ساده و کارآمد آشنا شوند و بتوانند پروژه‌های متعدد را تجربه کنند. در کلاس‌های فوتوشاپ، ساخت assetهای لازم برای بازی‌های کمپ را آموزش دادیم و در کلاس‌های انیمیشن، شیوه‌ی متحرک‌سازی آن‌ها را دیدیم.

علاوه بر 3 محور فوق، کارگاه‌هایی مانند «بازی‌سازی؛ چرا و چگونه؟»، «موسیقی در بازی‌سازی» و «آشنایی با بوردگیم» به مخاطبان فرصت داد فضاهای بزرگتری از حیطه‌ی بازی‌سازی را ببینند و برای پیشرفت‌های آتی آماده شوند.

این کمپ مشتمل بر 44 ساعت آموزش در سایت تخصصی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی با کامپیوترهای مجهز بود که فرصت تجربه‌ی عملی بازی‌سازی در طول کمپ را برای مخاطبان فراهم می‌کرد.به دلیل شرایط خاص امسال و همه‌گیری ویروس کرونا تمام کلاس‌ها و همچنین اختتامیه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شد و تمام شرکت‌کنندگان ملزم به استفاده از ماسک و دستکش بودند.


همراهان ما در کمپ لذت بازی‌سازی

مهرداد رضایی انیماتور دوبعدی و کارگردان انیمیشن با 20 سال تجربه و دریافت جوایز متعدد داخل و خارج، مدرس دانشگاه، داور چند دوره جشنواره خوارزمی و دکترای انیمیشن از دانشگاه نیویورک و تکنولوژی آمریکا است. جدیدترین بازی او «آناهیتا» است که در جشنواره های متعدد داخل و خارج در بخش رقابتی کاندیدای دریافت جایزه است. مهرداد در این کمپ با تدریس اصول انیمیشن همراه ما بود.
علی‌اصغر حیدری رشته مهندسی فناوری اطلاعات خوانده و چند سالی هست به‌صورت حرفه‌ای در زمینه‌ی گرافیک و بازی‌سازی کار می‌کند و سابقه‌ی تدریس در دوره‌های فوتوشاپ مقدماتی و پیشرفته را در کارنامه‌ی خودش دارد و در این کمپ هم تجربیات خودش در این حوزه را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد. علی در سال 1396 در چالش بازی‌سازی بدون کدنویسی و چهارمین ماراتون بازی‌سازی دانشگاه اصفهان اول شد و از سال 97 در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان حضور فعال دارد و با چند تیم مختلف به‌عنوان طراح و آرتیست همکاری می‌کند. علی در این کمپ علاوه بر فوتوشاپ، کارگاه بوردگیم را نیز برگزار کرد.
 
سید ابوالفضل شرافت کارشناسی نرم افزار می‌خواند و از سال 94 وارد حوزه‌ی بازی‌سازی شده و با راه‌اندازی وب‌سایت بازیاتو در سال 96، فعالیت خود در این حوزه را جدی‌تر کرده است. ابوالفضل برنامه‌نویس تیم آناگیمز و راهبر آزمایشگاه تست عملکرد مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان نیز هست. آموزش موتور بازی‌سازی بدون کدنویسی Construct2 و کارگاه تخریب (؟!) در این کمپ برعهده‌ی ابوالفضل بود.
 
سید محمد حسینی یکی از ارکان استودیو بازی‌سازی پاپاتا است و علاوه بر برنامه نویسی، در بهینه‌سازی بازی، طراحی و مدل‌سازی محیط و کاراکتر و مراحل بازی دستی دارد. ازجمله آثار موفقی که وی در آن ها نقش داشته می توان به پروژه‌های شناخته شده و محبوبی چون هشتمین حمله 1 و 2 و سبقت اشاره کرد. از علاقه‌مندی‌های دیگر او هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و Gamification است. سید در اولین روز کمپ ما را با اصول بازی‌سازی آشنا کرد.
 
محمد رضاکرمی مدیر استودیو لوتوس، آهنگساز، تنظیم‌کننده، صدابردار و موسیقی درمانگر است که مدرک موسیقی آکسفورد دارد و آثار شاخصی چون اپرای هفت‌خوان رستم، اپرای هشت، فیلم گلایول، فیلم با، انیمیشن مزرعه شبدر، تئاترهای مهمانی بزرگ آقای آلفرد و غرب غم زده و بازی‌های مثل‌آباد، Cards و Stars را در کارنامه‌ی خود دارد. محمد تدریس کارگاه موسیقی در بازی را برعهده داشت.


در کمپ لذت بازی‌سازی چه گذشت...؟ 
 
44 ساعت آموزش‌های جذاب و مفید بازی‌سازی به مدت 4 هفته شامل:
- 10 ساعت فوتوشاپ (زیر نظر آرتیست و مدرس محبوب مرکز ما علی‌اصغر حیدری)،
- 8 ساعت انیمیشن (همراه با مهرداد رضایی انیماتور و کارگردان انیمیشن و سازنده‌ی بازی محبوب «آناهیتا؛ دختر خوب»)
- 16ساعت موتور بازی‌سازی کانستراکت (با همراهی ابوالفضل شرافت بازی‌ساز و ژورنالیست حوزه‌ی گیم) 
- 10 ساعت کارگاه‌های متنوع در حوزه‌ی تیم‌سازی و طراحی و بازی‌های رومیزی و موسیقی 

همچنین در سایر روزها فضای جذاب مرکز نوآوری صنایع سرگرمی میزبان شرکت کنندگان بود تا آنچه آموخته‌ بودند را به صورت تیمی تمرین کنند. در این دوره تیم‌ها بازی‌های Ping Pong، Space Shooter، Crazy Cannon و فسقلی را ساختند و برای چالش روز آخر آماده شدند.
  
 
 
 
 
در اختتامیه چه گذشت...؟
پس از 4 هفته آموزش‌های فشرده و تخصصی شش تیم حاضر در کمپ بازی‌های ساخته شده خود را در یک رقابت دوستانه و جذاب به معرض نمایش داوران و سایرین گذاشتند. شش تیم چالش راAfrand game (مائده اسماعیلی، میترا اسماعیلی و شهریار شیرانی)، CN19 game (مهدی رمضانی، نسیم سلیمانی و نفیسه گلشیرازی)، Dangertudio (سپنتا حسینی، محمد ابطحی و مهسا رودحله)، Glorious game (شایان تبرا و محمدحسین جمشیدی)، Systematic thinking game (حدیث حسومی و امیرعلی علی‌بیک) و تیم Ayp game (پویا محمدی، یاسین حسینی و آرمین فخار) تشکیل دادند. 
  
 
  
  
 
 
 
 
 
میثاق آقاخانی مدیر پروژه استودیو پاپاتا و حمید راست‌قلم کارگردان هنری گیم داوران این رویداد بودند. هر تیم پس از نمایش تیزر یک دقیقه‌ای از بازی خود، 5 دقیقه فرصت داشت بازی را برای داوران و حاضران ارائه کند و ظرف 5 دقیقه به سؤالات داوران پاسخ دهد.
  
  
 
 

سرانجام با جمع‌بندی آرای داوران، منتورها و مدرسین، تیم Afrand game به عنوان تیم اول انتخاب و برنده جایزه 6 میلیون ریالی شد. تیم CN19 game جایگاه دوم و مبلغ 4 میلیون ریال را از آن خود کرد و در نهایت تیم Danger studio تیم سوم لقب گرفت و برنده جایزه 2 میلیون ریالی شد. تیم اول از فرصت استقرار در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برخوردار شد و تیم‌های دیگر هم این فرصت داده شده که در صورت بارگذاری بازی خود روی یک مارکت و دریافت بیش از 50 دانلود، به خانواده‌ی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان بپیوندند.

کلیپ تصویری اختتامیه کمپ لذت بازی سازی
 
  
  
  
  
 
تاریخ:
1399/05/13
تعداد بازدید:
1605
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal