بازی سین‌جیم: اسفاهان سرگرمی نوروز 1400 اصفهانی‌ها

سین جیم یک بازی اسم فامیل نوستالژی آنلاین است که توسط استودیو آنا، مستقر در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان توسعه یافت و با حمایت اداره کل ارتباطات امور بین‌الملل شهرداری اصفهان قرار شد با افزودن جنبه‌های جدید و خلاقانه برای سرگرمی اصفهانی‌ها در بازه تعطیلات نوروزِ کرونایی، در مدت زمان کوتاه دو ماهه آماده‌ی ورود به بازار شود.

وجود جنبه آموزشی، تفریحی، شناختی و رقابتی به همراه جدول امتیازات باعث شد سین جیم (که با نام جدید سین‌جیم: اسفاهان به بازار عرضه شد) به عنوان یک سرگرمی جهت دور نگه داشتن همشهریان از دورهمی‌های خطرآفرین شناخته شود.
تغییرات و بهبودهای بازی سین جیم به «سین جیم: اسفاهان» از ابتدای بهمن 1399 آغاز شد و یک تیم 8 نفره متشکل از 1 طراح بازی، 5 برنامه نویس و 2 طراح رابط کاربری به صورت کامل روی پروژه کار خود را به صورت فشرده آغاز کردند. همچنین به کمک 2 نفر متخصص طراحی و مهندسی صدا و موسیقی، 2 قطعه آهنگ در دستگاه اصفهان با ترکیبی از حال و هوای نوستالژیک و تجربه رقابت در یک بازی آماده شد و روی «سین جیم: اسفاهان» قرار گرفت.
بازی برای لیگ نوروزی از چهار چالش برای سرگرمی کاربران استفاده می‌کرد:
 
لیگ سین جیم

 
چالش سرعتی 
چالش سرعتی که به نوعی نسخه محدود شده اسم فامیل به حساب می‌آید. در این حالت پنج موضوع به بازیکن نشان داده می‌شود و او باید با توجه به حرف اول و حروف پایین کیبورد (که محدود هستند) موضوعات را تکمیل کند. 
نوستالژی
نوستالژی شبیه اسم فامیلی است که قبلا تجربه کرده‌اید، در دو دور 4 بازیکن آنلاین با هم به رقابت می‌پردازند و در ابتدای هر دور یک بازیکن بسته به شانس حرفی انتخاب می‌کند و در نهایت بازیکن‌ها باید با همان حرف موضوعات را تکمیل کنند.
 
لیگ اسفاهان
 

تابه‌تا
در هر مرحله از بازی، کاربر 5 کلمه اصفهانی و 5 کلمه معادل را در اختیار دارد که 3 جفت از آن‌ها درست است و کسی که سریع‌تر از بازیکن دیگر پاسخ‌ها را انتخاب کند برنده خواهد شد. در دور سوم لیگ با توجه به اینکه اکثر کاربران کلمات را شناخته بودند و برنده شدن در هر مرحله صرفاً منوط به سرعت پاسخ‌دهی بود، این مرحله تغییر عمده‌ای کرد و علاوه بر حالت قبل، جفت کردن شهرهای خواهرخوانده‌ی اصفهان به کشورهایشان، جفت کردن مکان‌های تاریخی کمترشناخته‌شده‌ی اصفهان به محل‌شان و جفت کردن محل‌های دیدنی شهرهای خواهرخوانده‌ی اصفهان به شهرشان هم در این چالش قرار گرفت.
حادقسون
یک تجربه خاص و متفاوت که در عمل شباهت زیادی به لیگ سرعتی دارد ولی کاربر باید معنی یا معادل کلمات اصفهانی را با استفاده از صفحه کلید وارد کند. با توجه به امتیاز بالای چالش حادقسّون، هر کاربر در هر روز تنها می‌توانست سه بار در این چالش شرکت کند.
هر کاربر برای بازی کردن در سین ‌جیم باید مداد داشته باشد. با هر بار بازی کردن در چالش‌های تابه‌تا و حادقسّون و سرعتی یک مداد و در چالش نوستالژی دو مداد از دست می‌رود و البته کاربر سکه و آفرین به دست می‌آورد. هر 16 دقیقه بازی به کاربر 1 مداد رایگان می‌دهد و در طول بازی حداکثر 6 مداد در اختیار کاربر قرار دارد. با تمام شدن مدادها، کاربر می‌تواند با سکه‌هایی که در بازی به دست آورده در فروشگاه مداد بخرد. به‌علاوه، در فروشگاه اقلامی مثل آواتار و کیبورد هم هست که با سکه قابل خریداری هستند. همچنین هر کاربر می‌تواند گردونه‌ی شانس را هر 12 ساعت یک بار بگرداند و سکه یا مداد به دست آورد.
 
در طراحی بازی سین ‌جیم سعی شد علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، توانایی‌های شناختی بازیکنان بهبود بخشیده شود. از جمله‌ی این توانایی‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
• حافظه‌ی کاری (Working Memory)
• سرعت پردازش (Processing Speed)
• توجه مستمر (Sustained Attention)
• توجه بصری (Visual Attention)
• بهبود دایره لغات (Vocabulary & Word Fluency)
• هماهنگی چشم و دست (Eye Hand Coordination)
• دقت (Precision)
 
به طور خلاصه‌
حافظه‌ی بازیکن برای به یاد آوردن کلمات دور یا نزدیک تحریک می‌شود، سرعت پردازش او برای برنده شدن در بازی به ناچار بالا می‌رود و تلاش برای ساختن کلمه از حروف موجود باعث افزایش توجه مستمر و بصری می‌شود و البته دایره لغات را بهبود می‌دهد که یکی از مؤلفه‌های هوش کل به حساب می‌آید. حروف هر صفحه کلید در هم ریخته می‌شود تا برای پیدا کردن حروف توجه بصری بیشتری به کار برده شود و هماهنگی چشم و دست بهبود پیدا کند.
 
اولین نسخه بازی در تاریخ 25 اسفندماه توسط مارکت‌ها تایید شد و بازی از 27 اسفند در دسترس کاربران مختلف قرار گرفت.
به صورت موازی و فشرده یک تیم به طور مداوم فرایند تضمین کیفیت و کاربردپذیری بازی را مورد آزمایش قرار دادند و بازی تا پیش از شروع لیگ مشمول بهبودهای تجربه کاربری قابل توجهی شد. همزمان وب‌سایت و صفحه‌ی اینستاگرام بازی به آدرس sinjimgame.ir طراحی و در اختیار عموم قرار گرفت و محتواهای چندرسانه‌ای و گرافیکی متنوعی روی آن‌ها بارگذاری شد.
سر انجام با شروع به کار مارکت کافه بازار در تاریخ 5 فروردین ماه و انتشار بروزرسانی بازی در 3 مارکت گوگل پلی، مایکت و بازار و امکان دانلود به صورت مستقیم از سایت، لیگ بازی آغاز شد.
 
با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، مقرر شد سه لیگ در بازه‌های 5 تا 8 فروردین، 9 تا 12 فروردین و 13 تا 15 فروردین برگزار شود و در هر لیگ سه نفر برتر لیگ اسفاهان (چالش‌های تابه‌تا و حادقسّون) جوایزی از صنایع خانگی اسنوا دریافت کنند و در پایان هر سه لیگ به کسانی که بیشترین امتیاز را در مجموع لیگ‌های اسفاهان و سین‌جیم به دست آورده‌اند، هدایای نقدی از طرف شهرداری اصفهان اعطا شود.
لیگ اول در ساعت 18 روز 5 فروردین آغاز شد و کاربران برای تجربه و رقابت در اولین لیگ کار خود را آغاز کردند. در همین بازه حدود 10 هزار بازی انجام شد و در مجموع اولین لیگ در بازه 3 روزه، بازیکنان بیش از 84 هزار بازی را تجربه کردند و این به معنی ایجاد 250 هزار دقیقه سرگرمی تنها در 75 ساعت است. یکی از اقدامات خوب این دوره که در جذب مخاطبان تأثیر زیادی داشت، ویدئوی تبلیغی علی قیومی کمدین و اینفلوئنسر معروف اینستاگرامی بود که به فاصله‌ی کوتاهی باعث افزایش قابل توجه در دنبال‌کنندگان صفحه‌ی اینستاگرام و دانلود بازی شد.
با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده از موج اول تبلیغات آنلاین، سخت‌افزار مورد نیاز در برج میلاد تهران اجاره شده بود ولی بعد از گذشت 3 ساعت از شروع اولین لیگ، با توجه به استقبال خوب همشهریان و همچنین حمله DOS، سخت‌افزار سرورهای تهران ارتقا یافت و اقدامات لازم جهت تقویت امنیت در کمتر از 10 دقیقه توسط تیم فنی انجام شد و پس از آن بازی بدون مشکل مجدداً در دسترس کاربران قرار گرفت.
در 9 فروردین ماه از ساعت 12 ظهر الی 12 شب به مدت 12 ساعت به مناسبت ولادت امام زمان، کاربران به مداد رایگان نامحدود (مداد طلایی) دسترسی داشتند و علاوه بر آماده شدن برای لیگ دوم بیش از 20 هزار بازی را تنها در همین بازه تجربه کردند.
 
در دومین لیگ که 60 ساعت به طول انجامید، از 10 فروردین تا 12 فروردین ماه بیش از 63 هزار بازی انجام شد و کاربران مجموعا 200 هزار دقیقه در سین جیم در حال رقابت بودند.
 
در آخرین لیگ نوروزی که از ساعت 13 روز 13 فروردین آغاز شد و تا ساعت 12 شب 15 فروردین ماه ادامه داشت، 69 هزار بازی انجام شد. با توجه به این که لیگ قهرمان قهرمانان نیز در همین تاریخ به پایان می‌رسید، در آخرین ساعات بازی تکاپوی هیجان انگیزی در بین بازیکنان وجود داشت. پخش ویدئوی تبلیغی جواد مدنی کمدین اصفهانی که با کارگردانی و سناریوی جالب و متفاوتی اجرا شد در جذب بازیکنان جدید مؤثر بود. به‌علاوه چالش‌های جذابی (مانند ارسال عکس کاربران بازی در استوری‌های اینستاگرام و ساختن دابسمش با قطعات ویدئوی علی قیومی) توسط تیم تبلیغات و طراحی بازی به‌صورت مرتب انجام می‌شد تا کاربران را با بازی درگیر نگه دارد.
 
مجموعا از بازه 5 فروردین تا 15 فروردین ماه با احتساب ساعاتی که لیگ فعال نبود و کاربران در حال آماده‌سازی و تمرین بودند، در مجموع 250 هزار بازی انجام شده و 600 هزار دقیقه سرگرمی را به مخاطبین این لیگ نوروزی هدیه دادیم. نکته قابل توجه در این بازه عطش کاربران برای بازگشت به بازی و کسب امتیاز بود؛ با توجه به وجود المان محدود‌کننده‌ی مداد، کاربران هر 16 دقیقه یک بار به بازی باز می‌گشتند و رقابت می‌کردند. این بازگشت زمانی قابل توجه می‌شد که متوجه شدیم کاربران برتر برای استفاده درست از تک‌تک فرصت‌های ممکن ساعت تلفن همراه خود را برای بازه‌های 90 دقیقه‌ای تنظیم می‌کردند تا هر ساعت از شبانه‌روز بتوانند سین جیم را تجربه کنند و امتیاز خود را بالا ببرند.
همین عطش در بین کاربران باعث شد که در آغاز لیگ سوم و با توجه به درگیرکنندگی بالای بازی، جنبه آموزشی بیشتری به خود بگیرد و در این 3 روز با اضافه شدن شهرهای خواهرخوانده اصفهان، مکان‌های دیدنی هر یک از این شهرها و همچنین مکان‌های دیدنی و قدیمی اصفهان در کنار افزایش رقابت در بین بازیکنان، آنها با هر یک از این موارد آشنا شوند و دارایی‌های معنوی شهر اصفهان را بیشتر درک کنند. درگیر کردن گروه نوجوان و جوان یکی دیگر از اهدافی بود که در این بازه توانستیم به آن دست پیدا کنیم.
تاریخ:
1400/03/12
تعداد بازدید:
830
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal