سومين ماراتون بازي سازي با موضوع فرهنگ شهروندي-13 الي 15 مرداد 1396
در حاشيه‌ي اولين جشنواره‌ي بين‌المللي فناوري‌هاي نوين شهري اصفهان، سومين ماراتون بازي‌سازي دانشگاه اصفهان اين‌بار با موضوع زمينه‌اي فرهنگ شهروندي با همكاري شهرداري اصفهان و كميته‌ي فرهنگ شهروندي در محل نمايشگاه بين‌المللي اصفهان برگزارگرديد.
در اين ماراتون شركت‌كنندگان تلاش كردند تا ايده‌هاي خود در زمينه‌ي ارتقاء فرهنگ شهروندي را به يك بازي رايانه‌اي يا موبايلي جذاب تبديل كنيد كه مخاطبين عام را جذب كند و به شهرداري در جهت فرهنگ‌سازي عمومي كمك كند. بازي‌سازان باتجربه و موفق ايران در اين راه در كنار آن‌ها بودند تا تجربيات خود را از توليد و تجاري‌سازي بازي را در اختيار آن‌ها قرار دهند. در آغاز ثبت‌نام، محورهاي ساخت بازي از سوي كميته‌ي فرهنگ شهروندي در اختيار شركت‌كنندگان قرار داده شده بود تا موضوع موردنظر خود را با ديد باز انتخاب كنند.

اين محورها عبارت بودند از:
حفظ فضاي سبز و پارك ها (عدم حذف شاخه هاي درختان توسط فروشگاه و ساختمان هاي در حال ساخت، كمك به توسعه فضاي سبز شهري و خانگي با مشاركت و همكاري شهروندان، تشويق مشاركت شهروندان در امور مربوط به فضاي سبز شهري ، شامل گزارش نواقص و رها شدن اب و حفظ و نگهداري پاركهاي محلي و ...، آگاهي شهروندان براي درك هر چه بيشتر معضل كم آبي و مشكلات نگهداري و حفظ فضاي سبز شهري و توسعه آن، فضاي سبز خانه ها و شهرها، مراقبت از فضاي سبز: نچيدن گلها، شكستن شاخه ها، آتش روشن نكردن، يادگاري نوشتن روي تنه درختان، مراقبت از چمن: بازي نكردن، قرار ندادن ضرف غذا بر چمن و ...، احياي فضاي سبز خانه، پاكيزه نگه داشتن فضاي پارك ها، عدم تخريب اموال و وسايل بازي پارك ها، آلودگي هاي زيست محيطي:آب، خاك، هوا، راههاي پيشگيري از آلودگي هاي زيست محيطي، صرفه جويي در مصرف انرژي و منابع زيرزميني، عدم آسيب رساني به درختان، فضاي سبز و المان هاي پاركي، عدم روشن نمودن آتش در سطح پارك ها به ويژه پارك هاي جنگلي)، حمل و نقل عمومي (فرهنگ سازي در خصوص حقوق شهروندي و تاكسيران، مزاياي استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، رفتارهاي درست هنگام سوار شدن: رعايت حق تقدم، ارائه بليط، رعايت حال ديگران، سالمندان، مادران، عدم استفاده از تلفن همراه و رعايت سكوت، رعايت نظافت در اتوبوس، سوار و پياده شدن در ايستگاه، عدم تخريب اتوبوس: صندلي ها، بدنه و...)، ايمني حمل و نقل (رعايت مقررات در هنگام رانندگي (ماشين، موتور سيكلت و دوچرخه)، استفاده از كمربند و كلاه ايمني، قوانين عبورومرور و رعايت آن توسط عابرين، رانندگان و سرنشينان خودرو، استفاده از دوچرخه)، بازيافت و مديريت پسماند (تفكيك از مبدا، مصرف هرچه‌كمتر نايلون و پلاستيك، تفكيك و جداسازي جزء ويژه پسماند، پسماند الكترونيك، قانون مديريت پسماند، آشنا نمودن شهروندان با امور پسماند در شهرداري منطقه، گذرادن زباله در ساعت مقرر و طبق برنامه هاي جدول زماني، آلودگي هاي زيست محيطي زباله ها: باقي ماندن پسماند ها در چرخه طبيعت استفاده از منابع طبيعي براي توليد، نريختن زباله در معابر، سطح شهر و طبيعت، عدم پرتاب زباله از ماشين، تفكيك زباله هاي خشك و تر در مبدأ، بازيافت و فوايد آن (بازيافت كاغذ، شيشه و پلاستيك)، استفاده بي رويه از ظروف يكبار مصرف در منازل، استفاده فراوان از پاكت‌هاي پلاستيكي(نايلون))، حفظ آثار باستاني و ميراث فرهنگي (مراقبت از آثار باستاني، عدم تخريب آثار باستاني(يادگاري نوشتن بر روي آثار)، ونداليسم)، شناخت اهميت آثار، معرفي آثار تاريخي)، مديريت نظارت و پيشگيري (خدمات شهري)، موضوعات زيست محيطي (محيط زيست سالم – آلودگي هوا – گرم شدن زمين – حفظ منابع طبيعي – آلودگي خاك – تغيير اقليم و...)، مشاغل مزاحم و مزاحمت مشاغل (ايجاد آشفتگي بصري، ايجاد سر و صدا و آلودگي صوتي، ايجاد ناامني اجتماعي، تخريب تجهيزات شهر، جلوگيري از تكدي‌گري، رفع سد معبر)، زيباسازي و مبلمان شهري (ساماندهي تابلوهاي شهري، عدم تخريب تابلوهاي شهري (ترقه زدن و آتش بازي)، پلاك كوچه ها و تابلوهاي راهنما، ضوابط نصب پلاكاردها در سطح شهر، توجه به ضوابط زيباسازي، عدم ديوار نويسي و انجام تبليغات روي ديوارها، توجه به مقررات مربوط به استفاده از نقاشي و رنگ آميزي در سطح شهر و بدنه معابر)، آتش نشاني و رعايت مسائل ايمني در شهر (فرهنگ ترافيك (مسير عبور و مرور خودرو هاي آتش نشاني )، خطر خارج كردن سيستم هاي اعلام و اطفاء حريق از مدار در ساختمان، نحوه انبارداري و به كار گيري موارد ايمني در مراكز مسكوني، تجاري، اداري و توليدي، گازگرفتگي، همكاري شهروندان با مأموران (آدرس صحيح دادن، حفظ خونسردي، باز نمودن مسير ماشين آتش نشاني در حين عمليات، اشغال نكردن تلفن آتش نشاني و ...)، رعايت مسائل ايمني در محيط داخل و خارج منزل و محيط كار، معرفي شماره تلفن 125)، نوسازي و بهسازي واحياي بافت فرسوده (ضرورت ترويج فرهنگ آپارتمان‌نشيني، ضرورت ترويج مشاركت مردمي (بافت فرسوده)، معرفي طرح تجميع و ترغيب خانواده هاي براي تجميع منازل خود، بيان معايب بافت فرسوده، معرفي تسهيلات احياي بافت فرسوده)، شهر الكترونيك، شهروند الكترونيك (معرفي مزاياي شهر الكترونيك، بيان راه هاي ساده انجام فعاليت ها براي شهروند الكترونيك، فراهم آوردن دسترسي شبانه روزي به تمام نقاط شهر، فراهم آوردن شرايط يادگيري از راه دور، ترويج تجارت و داد و ستد از طريق اينترنت، كاهش ترافيك شهري به علت كاربرد بيشتر اينترنت و عدم خروج غير ضروري از منزل و محيط كار)، ورزش عمومي (خانواده محور نمودن ورزش شهروندي، ايجاد و تقويت نظام داوطلبي در ورزش، گنجاندن هزينه هاي ورزشي در سبد خريد خانواده، فرهنگ سازي در خصوص مصرف آب)، موضوعات اخلاقي و روابط اجتماعي (حسن خلق، خوش رويي، خوش گويي، خوش بيني، خوش رفتاري: خوش قولي، سلام، صله رحم و ...)، مشاركت (مشاركت فرهنگي، مشاركت سياسي، مشاركت اقتصادي، مشاركت در اداره شهر)، حقوق (همسايه و فرهنگ آپارتمان نشيني، والدين، اولاد و ...

علاوه بر موضوعي بودن، اين ماراتون از نظر ساختار و شكل تفاوت‌هايي با دو ماراتون قبلي دانشگاه اصفهان داشت.

اول اينكه براي نخستين بار، ثبت‌نام به‌صورت تيمي و نه انفرادي انجام شد تا بازي‌سازان را با چالش تيم‌سازي و گرد آوردن تخصص‌هاي متفاوت براي تشكيل يك تيم بازي‌ساز آشنا كند. هرچند اين رويكرد در ابتداي ثبت‌نام، مشكلاتي را براي علاقمندان ايجاد كرده بود؛ اما استفاده از ظرفيت گروه تلگرامي «باشگاه بازي‌سازان اصفهان» از يك‌سو و راهنمايي‌هاي مربيان از سوي ديگر سبب شكل‌گيري سريع تيم‌ها و تكميل ظرفيت ثبت‌نام پيش از موعد مقرر شد.
تفاوت دوم اين رويداد با ماراتون‌هاي قبلي در اين بود كه تيم‌ها مي‌توانستند از قبل موضوع مورد علاقه‌ي خود را انتخاب و روي آن كار كنند و در طول ماراتون تنها به به‌سازي و اصلاح آن با راهنمايي مربيان بپردازند.

رويكرد نويني كه در اين رويداد شكل گرفت، استفاده از راهنمايي‌هاي مربيان قبل از برگزاري رويداد بود. به اين منظور، از مربيان ماراتون بازي‌سازي شهروندي  دو سؤال پرسيديم:
پرسش اول) چگونه مي‌توان در مدت كوتاه بازي‌اي ساخت كه سرمايه‌گذار را مجاب كند؟
پرسش دوم)  چطور مي‌توان يك بازي طراحي كرد كه بدون آزار مخاطب، چيزي به او بياموزد؟

مربيان در پاسخ سؤالات مزبور، ويدئوهاي كوتاهي (حداكثر 3 دقيقه) پر كردند و براي ما ارسال كردند كه نكات فوق‌العاده خوبي براي شركت‌كنندگان در بر داشت. اعضاي استوديو بازي‌سازي پاپاتا نيز دو ويدئو در زمينه‌ي كار تيمي پر كردند و با شركت‌كنندگان در ماراتون شهروندي به اشتراك گذاشتند.
 
حسين مزروعي: عاشق برنامه‌نويسـي و ربـاتيك و بازي‌سازي است. او از سال 79 در زمينـه راه‌اندازي كسب‌وكارهاي آنلايـــن مطالعه و فعاليت داشته و بنيانگذار بزرگترين پايگاه آنلاين فروش تخصصي محصـولات رباتيــك است. او برگزاركننده دو دوره رويداد استارتاپ‌ويكند در اصفهان است و با برگزاركنندگان و شبكه‌هاي كارآفرينـي چندين شهر و كشور ديگر تعامل دارد. مشاوره به ده‌ها كسب‌وكار و پايگاه اينترنتي موفق، برنامه‌ريزي و طراحي مسابقات سراسري رباتيك، سرپرستي و هدايت تيمهاي تخصصي رباتيك، چندين اختراع ثبت شده، كسب رتبه در جشنواره خوارزمي و تدريس در دانشگاه نيز در رزومه او ديده مي‏شود. وي مدير استوديوي بازي‌سازي پاپاتا است كه اخيراً دو بازي موفق سبقت و هشتمين حمله را وارد بازار نموده است. وي هم اكنون در تلاش براي تقويت جامعه كارآفريني در حوزه گيم است.

اميرحسين عرفاني: بنيانگذار جامعه تخصصي هنرهاي ديجيتال ايران (CGart.ir) و موسس سيگراف ايران است و از هنرمندان سه‌بعدي متخصص در طراحي و رندرينگ مدلهاي Hard Surface و بطور خاص صنعت اتومبيل و ارتباط آن با صنعت سرگرمي به شمار مي‌رود. او مدير دپارتمان هنري انستيتو ملي بازي سازي و داور دو دوره جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي بوده است و اكنون به عنوان مدير هنري آواگيمز مشغول به فعاليت است.

طه رسولي:  از سال 79 در زمينه نقد بازي و ترجمه كتاب‌هاي تخصصي بازي‌سازي فعاليت كرده است. وي سابقه‌ي طراحي بازي در چند پروژه‌ي بزرگ سه‌بعدي مثل عصر پهلوانان و قلب سيمرغ را دارد تا اين كه تيم بازي‌سازي خودش را تشكيل داده و به سراغ بازي‌هاي موبايلي مثل مرزعه شادي رفته است. از سومين جشنواره گيم تهران جايزه بهترين طراح بازي سال را براي بازي خاكسترهاي سوزان را دريافت كرد. مديريت انستيتو ملي بازي‌سازي و همچنين تدريس در اين مجموعه نيز در سوابق او ديده مي‌شود.

محمدمهدي بهفر راد: مدير استوديو بازيسازي مدريك (سازنده بيش از ده بازي موبايلي و PC از جمله خروس جنگي، صفر تا صد، فوتكارديا، شهر بختك ها)، مدير عامل شركت پيشگامان يارا، موسس و مدير سابق انستيتو ملي بازي‌سازي و مركز رشد بازي‌سازي، معاون سابق آموزش و پژوهش بنياد ملّي بازي‌هاي رايانه‌اي، معاون سابق توليد بنياد ملّي بازي‌هاي رايانه‌اي، دبير اولين جشنواره بين المللي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران، رييس سابق اداره بازي‌هاي رايانه اي معاونت امور سينمايي و سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مشاور سابق معاون امور سينمايي و سمعي بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

سيدمحمد حسيني: به خاطر علاقه شديد خود به بازي‌هاي رايانه‌اي و هنر ديجيتال به صورت حرفه‌اي كار بازي‌سازي خود را در استوديو بازي‌سازي پاپاتا آغاز كرد. علاوه بر برنامه‌نويسي، تخصص وي بهينه‌سازي بازي، طراحي و مدل‌سازي محيط و طراحي مراحل بازي مي باشد. ازجمله آثار موفقي كه وي در آن‌ها نقش داشته مي‌توان به پروژه‌هاي شناخته شده و محبوبي چون هشتمين حمله 1 و 2 و سبقت اشاره كرد. از علاقمندي هاي ديگر او هوش مصنوعي، يادگيري ماشين و Gamification مي باشد.

حميد راست‌قلم: يكي از بنيان‌گذاران استوديو بازي سازي پاپاتا است. وي در رشته مهندسي نرم‌افزار تحصيل كرده و چند سالي است كه در صنعت گيم فعاليت دارد و هم‌اكنون مديريت بخش هنري استوديو پاپاتا به عهده اوست. از جمله پروژه‌هايي كه او در ساخت آنها نقش داشته است بازي‌هاي سبقت، هشتمين حمله 1 و 2 مي باشد.

دكتر حامد موحديان عطار:  از سال 78 در زمينه گرافيك كامپيوتري شامل مدل‌سازي سه‌بعدي، پيكره‌بندي كاراكترها، جلوه‌هاي ويژه، ساخت انيميشن و ... فعاليت و تدريس داشته و در پروژه هاي كوتاه و بلند انيميشن شركت داشته است. حامد فارغ‌التحصيل دكتراي كامپيوتر گرايش نرم‌افزار از دانشگاه اصفهان است و تخصص اصلي او در زمينه برنامه‌نويسي بازي‌هاي رايانه‌اي است و در حال حاضر دروس تخصصي تمركز بازي‌هاي رايانه‌اي در رشته كامپيوتر را تدريس مي‌كند.

ميثاق آقاخاني: كارشناس نرم‌افزار و از سال 88 در حوزه نرم‌افزار به ويژه بازي‌ها و اپليكيشن‌هاي موبايل فعاليت دارد. او در حال حاضر مدير فني بازي آنلاين سبقت است. وي در بخش backend و frontend ساخت بازي‌هاي آنلاين با موتور Unity و اپليكيشن‌هاي Android فعاليت دارد. از جمله پروژه‌هايي كه او در ساخت آن نقش داشته است بازي‌هاي رؤياي نيوتن، چيكيجا، سبقت (مسابقات آنلاين)، هشتمين حمله و اپليكيشن ماركت تلويزيون‌هاي اندرويدي دوو مي‌توان اشاره كرد. وي در حال مطالعه در زمينه توسعه و پياده‌سازي اسكرام در پروژه‌هاي گيم است.

سيد مسعود پزشك‌زاده: چند سالي است كه در حوزه ساخت بازي‌هاي موبايلي فعاليت مي‌كند. او كه ديد خوبي نسبت به طراحي بازي‌هاي رايانه‌اي دارد، اكنون در سمت مديريت پروژه بازي آنلاين سبقت در استوديو بازي‌سازي پاپاتا مشغول به كار است. تخصص اصلي او توسعه‌ي فناوري‌هاي سمت سرور و برنامه نويسي Unity در جهت توليد بازي‌هاي آنلاين است. همچنين سابقه همكاري در پروژه هشتمين حمله را در كارنامه خود دارد.

حامد بابامحمدي: در ابتداي سال 95 وارد استوديو پاپاتا شد و پيشتر از آن در زمينه برنامه نويسي آندرويد فعاليت داشت. حامد بيشتر در زمينه برنامه نويسي سمت سرور و برنامه نويسي رابط كاربري مشغول به فعاليت بوده است و در بازي كات نيز در سمت برنامه نويس ارشد پروژه مشغول به كار است.

محمدمهدي كرماني: موسس شركت مهرآفريد و مدير توليد محتوي‌هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده شركت افرا است. در رزومه ي او توليد محصول اصفهان مجازي و پروژه هاي شبيه سازي متعددي ديده مي شود. برنده چندين جايزه ملي و بين المللي كه تا كنون بيش از 300 نفر را در زمينه ي تخصصي بازي سازي تعليم داده است.

احسان سراهيان: برگزيده مسابقات Middle East Talent در سال 2013 ، منتخب بهترين طراحي شخصيت بازي هاي رايانه اي در اولين جشنواره بازي هاي رايانه اي تهران سال 89، منتخب مسابقات Biomashine  در سايت Cgart سال 2012، منتخب مسابقات Render Car Challenge سايت Humaster3D  سال 2013، سرپرست اجرايي گروه هنري هوگو، عضو سابق تيم جلوه هاي ويژه Makuta، بيش از 16 سال سابقه اجرايي در همكاري و سرپرستي تيم هاي مختلف در زمينه تيزر تبليغاتي، جلوه ويژه سينمايي، انيميشن، سريال و بازي هاي كامپيوتري، مدرس دانشگاه در رشته هاي گرافيك و سينما

مراسم افتتاحيه‌ي ماراتون شهروندي بعدازظهر جمعه 13 با حضور علي‌اكبر بقايي مدير سازمان فرهنگي-تفريحي شهرداري اصفهان برگزار شد. وي ضمن تأكيد بر ضرورت استفاده از ظرفيت گيم به‌عنوان يك رسانه‌ي نوين، حمايت شهرداري و كميته‌ي فرهنگ شهروندي از تيم‌هاي بازي‌ساز را اعلام كرد.

دكتر جواد راستي مدير مركز تخصصي بازي‌هاي رايانه‌اي نيز ضمن خيرمقدم به حضار، حمايت كامل مركز از تيم‌هاي شركت‌كننده در رويداد در قالب ارائه‌ي فضاي استقرار و خدمات منتورشيپ و تجهيزات اعلام داشت. در ادامه حسين مزورعي به تشريح روند برگزاري ماراتون و آنچه در انتظار تيم‌ها خواهد بود پرداخت.

در اين ماراتون برخلاف رويدادهاي قبلي خبري از Pitch و تيم‌سازي نبود! 13 تيم از قبل تشكيل شده و آماده بودند و در غرفه‌هايي كه از پيش آماده شده بود جاي گرفتند و مشغول كار شدند. محل برگزاري ماراتون، يكي از غرفه‌هاي نمايشگاه بين‌المللي فناوري‌هاي نوين شهري بود و بازديد مردم از غرفه‌هاي بازي‌سازان فضاي متفاوتي نسبت به رويدادهاي بازي‌سازي قبلي ايجاد كرده بود.

روزهاي شنبه و يكشنبه، تيم‌ها ضمن شركت در كارگاه‌هاي هنر و ارائه‌ي محصول كه توسط اميرحسين عرفاني و حسين مزروعي برگزار شد، با راهنمايي مربيان به بهبود كيفيت بازي و ارائه‌ي خود مي‌پرداختند. در اين دوره، يك پارامتر جديد به وظايف تيم‌ها هنگام ارائه اضافه شده بود: ساخت يك تيزر تبليغاتي يك دقيقه‌اي از بازي! با توجه به اينكه در فضاي فعلي بازار، ويدئوهاي تبليغاتي نقش مهمي را در جذب مخاطب ايفا مي‌كنند، اين بار از تيم‌ها خواسته شده بود كه به اين مهم نيز توجه كنند كه برخلاف انتظار آن‌ها، چالش‌هاي جدي برايشان ايجاد كرد و اين نكته‌ي مهم را عيان ساخت كه ساخت ويدئوي تبليغاتي اصلاً كار ساده‌اي نيست و ظرايف و ترفندهايي را مي‌طلبد كه بايد به آن توجه كافي داشت.

مراسم اختتاميه با حضور داوران، منتورها و شركت كنندگان برگزار شد. تيم داوري ماراتون شامل اميررضا انواري (قائم‌مقام استوديو بازي‌سازي پاپاتا)، ميلاد صالحي (مدير استوديو بازي‌سازي زاناگيمز و سايت نقد و بررسي گيم و اپليكشين AppReview)، دكتر جواد راستي مدير مركز تخصصي بازي‌هاي رايانه‌اي دانشگاه اصفهان و شكرالله شفيعي مسئول كميته‌ي فرهنگي و توليدات كميته‌ي فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان بود. به‌علاوه نظرات مربيان نيز در فرم‌هاي ويژه جمع‌آوري و در محاسبه‌امتياز نهايي تيم‌ها لحاظ گرديد. تيم‌ها 5 دقيقه فرصت ارائه‌ي نتيجه‌ي زحمات خود (شامل پخش تيزر يك‌دقيقه‌اي و چهار دقيقه ارائه) و سه دقيقه فرصت دفاع در مقابل تيم داوري را داشتند.

در نهايت با مشورت تيم داوري، نتايج اعلام شد و تيم‌هاي Acid Green Games، گره و HeartBits اول تا سوم شدند و هديه‌هاي 5 و 3 و 2 ميليوني خودشان را دريافت كردند. مهمانان ويژه‌ي مراسم اختتاميه آقايان دكتر محمود محمدي معاون پژوهشي شهرداري اصفهان و دكتر محمدرضا نيلفروشان مشاور شهرداري و رييس مركز خلاقيت‌هاي نوين شهرداري اصفهان بودند.
 
تاریخ:
1398/03/07
تعداد بازدید:
119
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal