در تابستان ۱۴۰۲، دومین دورهی بازیسازی با پلتفرم اسکرچ برای نوجوانان ۸ تا ۱۲ سال در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
مدرس دوره مهندس ابوالفضل باقری کارشناس ارشد مهندسی نرمافزار بود که ۱۸ سال سابقه تدریس رشته شبکه و نرمافزار در هنرستانها را دارد.وی مؤلف کتابهای درسی سال دوازهم رشته شبکه و نرمافزار، مؤلف بخش برنامهنویسی پایتون کتاب کار و فناوری پایه هفتم، مؤلف کتاب برنامهنویسی اسکرچ جونیور، مؤلف کتاب برنامهنویسی اسکرچ و مؤلف کتاب برنامهنویسی پایتون نیز میباشد. وی برگزیده حوزه علوم کاربردی در بیستمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد برای نگارش کتاب برنامهنویسی اسکرچ جونیور ۱ و ۲ در سال ۱۴۰۱ است. سرفصلهای دوره از این قرار بود: • آشنایی با محیط برنامه • آشنایی با پشت صحنه، اشیاء و چگونگی استفاده از آنها • کار با ابزارهای طراحی (طراحی و ویرایش انواع کاراکتر) – مثال ترسیم سیب، گل و ... • آشنایی با بخش حرکت و دستورات آن (آموزش دستورات goto و glide و مفهوم محور مختصات) • آشنایی با بخش ظاهر و ساخت پویانمایی • آشنایی با بخش صدا (چگونگی وارد کردن صدا، ضبط صدا و ویرایش صدا) – مثال سورههای قرآن • آشنایی با پرسش و پاسخ و جواب • آشنایی با دستورات تصمیمگیری و شرط • آشنایی با افزونه قلم (آموزش ترسیم اشکال هندسی) • آشنایی با دستورات کنترلی و تکرار – مثال وزن اعداد، ترسیم سطری و ستونی و هوای بارانی • آشنایی با کاربرد انتشار پیام – مثال ساخت برنامه نقاشی (Paint) ساده و دستگاه ضبط صوت • آشنایی با مفهوم متغیر و کاربردها (دریافت ورودی از کاربر) – مثال ارزش مکانی • آشنایی با بخش عملگرها و استفاده از عملگرهای ریاضی (مثال ماشین حساب) • آشنایی با مفهوم لیست و کاربرد آن (مثال استانهای کشور ایران، دفترچه تلفن و بازی حدس اعداد) • آشنایی با مفهوم تابع و کاربرد آن
سرفصلهای دوره از این قرار بود:
• آشنایی با محیط برنامه
• آشنایی با پشت صحنه، اشیاء و چگونگی استفاده از آنها
• کار با ابزارهای طراحی (طراحی و ویرایش انواع کاراکتر) – مثال ترسیم سیب، گل و ...
• آشنایی با بخش حرکت و دستورات آن (آموزش دستورات goto و glide و مفهوم محور مختصات)
• آشنایی با بخش ظاهر و ساخت پویانمایی
• آشنایی با بخش صدا (چگونگی وارد کردن صدا، ضبط صدا و ویرایش صدا) – مثال سورههای قرآن
• آشنایی با پرسش و پاسخ و جواب
• آشنایی با دستورات تصمیمگیری و شرط
• آشنایی با افزونه قلم (آموزش ترسیم اشکال هندسی)
• آشنایی با دستورات کنترلی و تکرار – مثال وزن اعداد، ترسیم سطری و ستونی و هوای بارانی
• آشنایی با کاربرد انتشار پیام – مثال ساخت برنامه نقاشی (Paint) ساده و دستگاه ضبط صوت
• آشنایی با مفهوم متغیر و کاربردها (دریافت ورودی از کاربر) – مثال ارزش مکانی
• آشنایی با بخش عملگرها و استفاده از عملگرهای ریاضی (مثال ماشین حساب)
• آشنایی با مفهوم لیست و کاربرد آن (مثال استانهای کشور ایران، دفترچه تلفن و بازی حدس اعداد)
• آشنایی با مفهوم تابع و کاربرد آن