نوآوردگاه بازی های رایانه ای/حرکتی- شهریور ۱۳۹۶
بازیهای رایانهای حرکتی، خاستگاه بخشی از صنعت بازیهای جدی و حتی سرگرمی هستند که تاکنون مورد توجه خاص در کشور ما قرار نگرفتهاند. چند قصه باعث شد تا مرکز تخصصی بازیهای رایانهای اصفهان بر آن شود رویدادی در این حوزه برگزار کند:
در این رویداد از مربیان مجرب و متخصص و نیز اساتید دانشگاه در حوزه کسبوکار، بازیهای رایانهای، ورزش، توانبخشی و فنی و مهندسی استفاده شد که منجر به افزایش سطح علمی رویداد و کیفیت محصولات و طرحهای ارائهشده گردید. دکتر حمیدرضا رستمی، دکتر حمیدرضا آزادی، دکتر حمزه بهارلویی، دکتر احسان قاسمی و دکتر مهشید رضاییان از اساتید دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دکتر شهرام لنجاننژادیان عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، دکتر حامد شهبازی، دکتر کمال جمشیدی و دکتر نیما جمشیدی از دانشکده فنی-مهندسی و کامپیوتر دانشگاه اصفهان ازجمله اساتید دانشگاه بودند که در این رویداد حضور داشتند. امیررضا انواری، سیدمحمد حسینی و حمید راستقلم مربیان مجرب بازیسازی و کاوه یزدیفرد مدیر ارشد عملیات شتابدهنده آواتک از اساتید برجسته حوزه کسبوکار و کارآفرینی نیز در طول رویداد همراه تیمها بودند و توصیههای لازم را به شرکتکنندگان ارائه میدادند. امیر احسانی جم، مهدی دهداری و حامد حامدیان نیز از شتابدهنده شزان در کنار تیمها حضور داشته و در حوزه ساماندهی کسبوکار به تیمها مشاوره و راهنمایی میدادند.
روز دوم با کارگاه پرانرژی مدلسازی کسبوکار کاوه یزدیفرد آغاز شد. کاوه در کارگاه آنلاینی که هفته قبل از رویداد برگزار شد از تیمها خواسته بود که ایده خود را ارزیابی کرده و با جمعآوری اطلاعات منطقی و میدانی به رویداد بیایند. تیمها برای مدلسازی کسبوکار خود باید ۶ چارت جداگانه را تکمیل میکردند تا در نهایت با شناسایی تمام عوامل مهم، به مدل نهایی کسبوکار خود برسند. کاوه در روز دوم بهتدریج این چارتها را تشریح کرده و تیمها پلهپله بوم مدل کسبوکار خود را تکمیل کردند. در روز دوم دکتر روحالله رحمانی مدیرکل نوآوری شرکت ایرانسل و مهندس شاهچراغی مدیر دپارتمان دیجیتال ایرانسل مهمانان ویژه رویداد بودند و پس از بازدید و گفتوگو با تیمها حمایت خود را از این رویداد اعلام داشته و آن را حرکتی جذاب و روبهجلو توصیف کردند.
در روز سوم تیمها با مباحث اقتصادی بوم مدل کسبوکار خود آشنا شده و در کارگاه بیزینس پلن مهدی دهداری چگونگی محاسبه جریان درآمدی خود را فراگرفته و آن را ترسیم کردند. کارگاه نحوه ارائه به سرمایهگذار که توسط امیر احسانی جم برگزار شد نیز تیمها را برای تهیه یک ارائه مؤثر و جامع برای سرمایهگذاران آماده کرد. در پایان روز سوم اکثر تیمها ارائههای آزمایشی خود را تهیه و برای مربیان ارائه کردند تا نقاط ضعف و قوتشان مشخص شده و برای ارائه روز آخر آماده شوند.
در روز پایانی رویداد، دکتر حمیدرضا رستمی عضو هیأت علمی دانشکدهی توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در یک کارگاه تخصصی توانبخشی شرکتکنندگان را با کاربردها و چالشهای استفاده از بازیهای رایانهای در حوزه پزشکی آشنا کرده و فرصتهای کاری زیادی در این حوزه را معرفی کرد. پس از کمی استراحت و آمادهسازی تیمها، مراسم اختتامیه و ارائه تیمها آغاز شد. ابتدا سید مهران امیری مدیر اجرایی رویداد ضمن خیرمقدم به مهمانان و اساتید و شرکتکنندگان، نظر شرکتکنندگان را درباره نحوه برگزاری و رضایت آنها جویا شده و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی اعلام کرد استقبال از رویداد با توجه به اولین دوره آن خوب بوده و حدود ۶۰ درصد از شرکتکنندگان غیربومی هستند که نشان از پتانسیل و نیروی علاقهمند به این حوزه در سراسر کشور است. سپس دکتر جواد راستی گزارش کاملی از برگزاری رویداد ارائه و خاطرنشان کرد پتانسیل بالا و گستردگی که در حوزه بازیهای رایانهای حرکتی وجود دارد در آینده نزدیک توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. مراسم اختتامیه مهمانان ویژهای ازجمله دکتر کلانتری نژاد مدیرعامل شتابدهنده شزان و دکتر کاظمی فرد عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه هم داشت.
افتتاحیه رویداد صبح روز سهشنبه ۲۸ شهریورماه با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه دکتر جواد راستی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی پزشکی دانشکده فنی و مهندسی و مدیر مرکز تخصصی بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان بهعنوان میزبان رویداد، دقایقی به تشریح اهداف و معرفی برگزارکنندگان رویداد پرداخت. پس از مهندس حسین مزروعی مدیرعامل شرکت آواگیمز بهعنوان یکی از برگزارکنندگان رویداد به گفتوگو با حاضران پرداخت و پس از آن نوبت به حامد حامدیان از شتابدهنده شزان رسید تا بهعنوان متولی برند نوآوردگاه به تشریح اهداف، نحوه برگزاری و پیشینه رویدادهای برگزار شده بپردازد. نحوه حمایت از تیمها، روند کلی شتابدهی، تیمهای تحت پوشش این شتابدهنده و مبانی کارآفرینی از مباحثی بود که آقای حامدیان در این سخنرانی به آن پرداخت.
پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، تیمها در جای خود مستقر شده و برای کارگاه تیم سازی امیر احسانی جم آماده شدند. پس از صرف نهار، کارگاه مبانی طراحی بازی امیررضا انواری و کارگاه طراحی تجربه کاربری گیم سید محمد حسینی از مربیان برجسته بازیسازی برگزار شد. آخرین کارگاه روز اول، کارگاه تخصصی ورزش بود که توسط دکتر لنجاننژادیان برگزار شد و زمینهها و پتانسیلهای موجود در ورزش برای طراحی بازیهای رایانهای و کاربردهایی که این صنعت در ورزش دارد در این کارگاه بررسی شدند. حسن ختام روز اول برگزاری دورهمی «بریم بازی» بود که شرکتکنندگان در یک فضای شاد و پرهیجان به انجام بازی واقعیت مجازی در کنار هم پرداخته و به افراد برتر پول شزان بهعنوان جایزه اختصاص یافت.
روز دوم با کارگاه پرانرژی مدلسازی کسبوکار کاوه یزدیفرد آغاز شد. کاوه در کارگاه آنلاینی که هفته قبل از رویداد برگزار شد از تیمها خواسته بود که ایده خود را ارزیابی کرده و با جمعآوری اطلاعات منطقی و میدانی به رویداد بیایند. تیمها برای مدلسازی کسبوکار خود باید ۶ چارت جداگانه را تکمیل میکردند تا در نهایت با شناسایی تمام عوامل مهم، به مدل نهایی کسبوکار خود برسند. کاوه در روز دوم بهتدریج این چارتها را تشریح کرده و تیمها پلهپله بوم مدل کسبوکار خود را تکمیل کردند. در روز دوم دکتر روحالله رحمانی مدیرکل نوآوری شرکت ایرانسل و مهندس شاهچراغی مدیر دپارتمان دیجیتال ایرانسل مهمانان ویژه رویداد بودند و پس از بازدید و گفتوگو با تیمها حمایت خود را از این رویداد اعلام داشته و آن را حرکتی جذاب و روبهجلو توصیف کردند.
در روز سوم تیمها با مباحث اقتصادی بوم مدل کسبوکار خود آشنا شده و در کارگاه بیزینس پلن مهدی دهداری چگونگی محاسبه جریان درآمدی خود را فراگرفته و آن را ترسیم کردند. کارگاه نحوه ارائه به سرمایهگذار که توسط امیر احسانی جم برگزار شد نیز تیمها را برای تهیه یک ارائه مؤثر و جامع برای سرمایهگذاران آماده کرد. در پایان روز سوم اکثر تیمها ارائههای آزمایشی خود را تهیه و برای مربیان ارائه کردند تا نقاط ضعف و قوتشان مشخص شده و برای ارائه روز آخر آماده شوند.
در روز پایانی رویداد، دکتر حمیدرضا رستمی عضو هیأت علمی دانشکدهی توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در یک کارگاه تخصصی توانبخشی شرکتکنندگان را با کاربردها و چالشهای استفاده از بازیهای رایانهای در حوزه پزشکی آشنا کرده و فرصتهای کاری زیادی در این حوزه را معرفی کرد. پس از کمی استراحت و آمادهسازی تیمها، مراسم اختتامیه و ارائه تیمها آغاز شد. ابتدا سید مهران امیری مدیر اجرایی رویداد ضمن خیرمقدم به مهمانان و اساتید و شرکتکنندگان، نظر شرکتکنندگان را درباره نحوه برگزاری و رضایت آنها جویا شده و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی اعلام کرد استقبال از رویداد با توجه به اولین دوره آن خوب بوده و حدود ۶۰ درصد از شرکتکنندگان غیربومی هستند که نشان از پتانسیل و نیروی علاقهمند به این حوزه در سراسر کشور است. سپس دکتر جواد راستی گزارش کاملی از برگزاری رویداد ارائه و خاطرنشان کرد پتانسیل بالا و گستردگی که در حوزه بازیهای رایانهای حرکتی وجود دارد در آینده نزدیک توجه زیادی را به خود جلب خواهد کرد. مراسم اختتامیه مهمانان ویژهای ازجمله دکتر کلانتری نژاد مدیرعامل شتابدهنده شزان و دکتر کاظمی فرد عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه هم داشت.
سرانجام نوبت به ارائه نهایی تیمها رسید، هر تیم ۳ دقیقه برای تشریح طرح خود زمان داشت و پس از آن ۵ دقیقه وقت برای پرسش و پاسخ داوران در نظرگرفته شده بود. از بین ۹ تیم شرکتکننده، درنهایت ۷ تیم برای ارائه نهایی آمادگی خود را اعلام کردند. ایدههای تیمها موردتوجه ویژهی داوران قرار گرفت. از طرح بازی توانبخشی فلج CP یا بازی بسکتبال حرکتی با دوربین کینکت گرفته تا بازیهای حرکتی با لیپموشن. پس از ارائه نهایی تیمها، ۳ تیم با نظر داوران به ترتیب بیشترین امتیازات را کسب کردند. تیم پارادایس که طرح بیناییسنجی کودکان با استفاده از لیپموشن و موتور بازیسازی یونیتی را ارائه کردند بهعنوان تیم اول، تیم آراتکس که سیستم کمکمربی و شبیهسازی ورزش تکواندو را برای استفاده در تمرینات این ورزش ارائه نمودند بهعنوان تیم دوم و درنهایت تیم مدیا که طرح دوچرخهسواری با کمک واقعیت مجازی را مطرح کرده و در طول رویداد با دوچرخه خود بارها بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده بودند نیز مقام سوم را از آن خود کردند. همچنین تیم ویتامید توانست نظر سرمایهگذاران را برای سرمایهگذاری روی طرح خود جلب کند. تیمهای اول تا سوم نیز فرصت استقرار در مرکز بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان را برای تکمیل و بهبود طرح خود کسب کرده تا در آینده بتوانند آن را تجاریسازی کنند.
![]() |
![]() |