سومین ماراتون بازی سازی با موضوع فرهنگ شهروندی-۱۳ الی ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
در حاشیهی اولین جشنوارهی بینالمللی فناوریهای نوین شهری اصفهان، سومین ماراتون بازیسازی دانشگاه اصفهان اینبار با موضوع زمینهای فرهنگ شهروندی با همکاری شهرداری اصفهان و کمیتهی فرهنگ شهروندی در محل نمایشگاه بینالمللی اصفهان برگزارگردید.
در این ماراتون شرکتکنندگان تلاش کردند تا ایدههای خود در زمینهی ارتقاء فرهنگ شهروندی را به یک بازی رایانهای یا موبایلی جذاب تبدیل کنید که مخاطبین عام را جذب کند و به شهرداری در جهت فرهنگسازی عمومی کمک کند. بازیسازان باتجربه و موفق ایران در این راه در کنار آنها بودند تا تجربیات خود را از تولید و تجاریسازی بازی را در اختیار آنها قرار دهند. در آغاز ثبتنام، محورهای ساخت بازی از سوی کمیتهی فرهنگ شهروندی در اختیار شرکتکنندگان قرار داده شده بود تا موضوع موردنظر خود را با دید باز انتخاب کنند.
این محورها عبارت بودند از:
حفظ فضای سبز و پارک ها (عدم حذف شاخه های درختان توسط فروشگاه و ساختمان های در حال ساخت، کمک به توسعه فضای سبز شهری و خانگی با مشارکت و همکاری شهروندان، تشویق مشارکت شهروندان در امور مربوط به فضای سبز شهری ، شامل گزارش نواقص و رها شدن اب و حفظ و نگهداری پارکهای محلی و ...، آگاهی شهروندان برای درک هر چه بیشتر معضل کم آبی و مشکلات نگهداری و حفظ فضای سبز شهری و توسعه آن، فضای سبز خانه ها و شهرها، مراقبت از فضای سبز: نچیدن گلها، شکستن شاخه ها، آتش روشن نکردن، یادگاری نوشتن روی تنه درختان، مراقبت از چمن: بازی نکردن، قرار ندادن ضرف غذا بر چمن و ...، احیای فضای سبز خانه، پاکیزه نگه داشتن فضای پارک ها، عدم تخریب اموال و وسایل بازی پارک ها، آلودگی های زیست محیطی:آب، خاک، هوا، راههای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع زیرزمینی، عدم آسیب رسانی به درختان، فضای سبز و المان های پارکی، عدم روشن نمودن آتش در سطح پارک ها به ویژه پارک های جنگلی)، حمل و نقل عمومی (فرهنگ سازی در خصوص حقوق شهروندی و تاکسیران، مزایای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رفتارهای درست هنگام سوار شدن: رعایت حق تقدم، ارائه بلیط، رعایت حال دیگران، سالمندان، مادران، عدم استفاده از تلفن همراه و رعایت سکوت، رعایت نظافت در اتوبوس، سوار و پیاده شدن در ایستگاه، عدم تخریب اتوبوس: صندلی ها، بدنه و...)، ایمنی حمل و نقل (رعایت مقررات در هنگام رانندگی (ماشین، موتور سیکلت و دوچرخه)، استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، قوانین عبورومرور و رعایت آن توسط عابرین، رانندگان و سرنشینان خودرو، استفاده از دوچرخه)، بازیافت و مدیریت پسماند (تفکیک از مبدا، مصرف هرچهکمتر نایلون و پلاستیک، تفکیک و جداسازی جزء ویژه پسماند، پسماند الکترونیک، قانون مدیریت پسماند، آشنا نمودن شهروندان با امور پسماند در شهرداری منطقه، گذرادن زباله در ساعت مقرر و طبق برنامه های جدول زمانی، آلودگی های زیست محیطی زباله ها: باقی ماندن پسماند ها در چرخه طبیعت استفاده از منابع طبیعی برای تولید، نریختن زباله در معابر، سطح شهر و طبیعت، عدم پرتاب زباله از ماشین، تفکیک زباله های خشک و تر در مبدأ، بازیافت و فواید آن (بازیافت کاغذ، شیشه و پلاستیک)، استفاده بی رویه از ظروف یکبار مصرف در منازل، استفاده فراوان از پاکتهای پلاستیکی(نایلون))، حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی (مراقبت از آثار باستانی، عدم تخریب آثار باستانی(یادگاری نوشتن بر روی آثار)، وندالیسم)، شناخت اهمیت آثار، معرفی آثار تاریخی)، مدیریت نظارت و پیشگیری (خدمات شهری)، موضوعات زیست محیطی (محیط زیست سالم – آلودگی هوا – گرم شدن زمین – حفظ منابع طبیعی – آلودگی خاک – تغییر اقلیم و...)، مشاغل مزاحم و مزاحمت مشاغل (ایجاد آشفتگی بصری، ایجاد سر و صدا و آلودگی صوتی، ایجاد ناامنی اجتماعی، تخریب تجهیزات شهر، جلوگیری از تکدیگری، رفع سد معبر)، زیباسازی و مبلمان شهری (ساماندهی تابلوهای شهری، عدم تخریب تابلوهای شهری (ترقه زدن و آتش بازی)، پلاک کوچه ها و تابلوهای راهنما، ضوابط نصب پلاکاردها در سطح شهر، توجه به ضوابط زیباسازی، عدم دیوار نویسی و انجام تبلیغات روی دیوارها، توجه به مقررات مربوط به استفاده از نقاشی و رنگ آمیزی در سطح شهر و بدنه معابر)، آتش نشانی و رعایت مسائل ایمنی در شهر (فرهنگ ترافیک (مسیر عبور و مرور خودرو های آتش نشانی )، خطر خارج کردن سیستم های اعلام و اطفاء حریق از مدار در ساختمان، نحوه انبارداری و به کار گیری موارد ایمنی در مراکز مسکونی، تجاری، اداری و تولیدی، گازگرفتگی، همکاری شهروندان با مأموران (آدرس صحیح دادن، حفظ خونسردی، باز نمودن مسیر ماشین آتش نشانی در حین عملیات، اشغال نکردن تلفن آتش نشانی و ...)، رعایت مسائل ایمنی در محیط داخل و خارج منزل و محیط کار، معرفی شماره تلفن ۱۲۵)، نوسازی و بهسازی واحیای بافت فرسوده (ضرورت ترویج فرهنگ آپارتماننشینی، ضرورت ترویج مشارکت مردمی (بافت فرسوده)، معرفی طرح تجمیع و ترغیب خانواده های برای تجمیع منازل خود، بیان معایب بافت فرسوده، معرفی تسهیلات احیای بافت فرسوده)، شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک (معرفی مزایای شهر الکترونیک، بیان راه های ساده انجام فعالیت ها برای شهروند الکترونیک، فراهم آوردن دسترسی شبانه روزی به تمام نقاط شهر، فراهم آوردن شرایط یادگیری از راه دور، ترویج تجارت و داد و ستد از طریق اینترنت، کاهش ترافیک شهری به علت کاربرد بیشتر اینترنت و عدم خروج غیر ضروری از منزل و محیط کار)، ورزش عمومی (خانواده محور نمودن ورزش شهروندی، ایجاد و تقویت نظام داوطلبی در ورزش، گنجاندن هزینه های ورزشی در سبد خرید خانواده، فرهنگ سازی در خصوص مصرف آب)، موضوعات اخلاقی و روابط اجتماعی (حسن خلق، خوش رویی، خوش گویی، خوش بینی، خوش رفتاری: خوش قولی، سلام، صله رحم و ...)، مشارکت (مشارکت فرهنگی، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، مشارکت در اداره شهر)، حقوق (همسایه و فرهنگ آپارتمان نشینی، والدین، اولاد و ...
علاوه بر موضوعی بودن، این ماراتون از نظر ساختار و شکل تفاوتهایی با دو ماراتون قبلی دانشگاه اصفهان داشت.
اول اینکه برای نخستین بار، ثبتنام بهصورت تیمی و نه انفرادی انجام شد تا بازیسازان را با چالش تیمسازی و گرد آوردن تخصصهای متفاوت برای تشکیل یک تیم بازیساز آشنا کند. هرچند این رویکرد در ابتدای ثبتنام، مشکلاتی را برای علاقمندان ایجاد کرده بود؛ اما استفاده از ظرفیت گروه تلگرامی «باشگاه بازیسازان اصفهان» از یکسو و راهنماییهای مربیان از سوی دیگر سبب شکلگیری سریع تیمها و تکمیل ظرفیت ثبتنام پیش از موعد مقرر شد.
تفاوت دوم این رویداد با ماراتونهای قبلی در این بود که تیمها میتوانستند از قبل موضوع مورد علاقهی خود را انتخاب و روی آن کار کنند و در طول ماراتون تنها به بهسازی و اصلاح آن با راهنمایی مربیان بپردازند.
رویکرد نوینی که در این رویداد شکل گرفت، استفاده از راهنماییهای مربیان قبل از برگزاری رویداد بود. به این منظور، از مربیان ماراتون بازیسازی شهروندی دو سؤال پرسیدیم:
پرسش اول) چگونه میتوان در مدت کوتاه بازیای ساخت که سرمایهگذار را مجاب کند؟
پرسش دوم) چطور میتوان یک بازی طراحی کرد که بدون آزار مخاطب، چیزی به او بیاموزد؟
مربیان در پاسخ سؤالات مزبور، ویدئوهای کوتاهی (حداکثر ۳ دقیقه) پر کردند و برای ما ارسال کردند که نکات فوقالعاده خوبی برای شرکتکنندگان در بر داشت. اعضای استودیو بازیسازی پاپاتا نیز دو ویدئو در زمینهی کار تیمی پر کردند و با شرکتکنندگان در ماراتون شهروندی به اشتراک گذاشتند.
امیرحسین عرفانی: بنیانگذار جامعه تخصصی هنرهای دیجیتال ایران (CGart.ir) و موسس سیگراف ایران است و از هنرمندان سهبعدی متخصص در طراحی و رندرینگ مدلهای Hard Surface و بطور خاص صنعت اتومبیل و ارتباط آن با صنعت سرگرمی به شمار میرود. او مدیر دپارتمان هنری انستیتو ملی بازی سازی و داور دو دوره جشنواره بازیهای رایانهای بوده است و اکنون به عنوان مدیر هنری آواگیمز مشغول به فعالیت است.
طه رسولی: از سال ۷۹ در زمینه نقد بازی و ترجمه کتابهای تخصصی بازیسازی فعالیت کرده است. وی سابقهی طراحی بازی در چند پروژهی بزرگ سهبعدی مثل عصر پهلوانان و قلب سیمرغ را دارد تا این که تیم بازیسازی خودش را تشکیل داده و به سراغ بازیهای موبایلی مثل مرزعه شادی رفته است. از سومین جشنواره گیم تهران جایزه بهترین طراح بازی سال را برای بازی خاکسترهای سوزان را دریافت کرد. مدیریت انستیتو ملی بازیسازی و همچنین تدریس در این مجموعه نیز در سوابق او دیده میشود.
محمدمهدی بهفر راد: مدیر استودیو بازیسازی مدریک (سازنده بیش از ده بازی موبایلی و PC از جمله خروس جنگی، صفر تا صد، فوتکاردیا، شهر بختک ها)، مدیر عامل شرکت پیشگامان یارا، موسس و مدیر سابق انستیتو ملی بازیسازی و مرکز رشد بازیسازی، معاون سابق آموزش و پژوهش بنیاد ملّی بازیهای رایانهای، معاون سابق تولید بنیاد ملّی بازیهای رایانهای، دبیر اولین جشنواره بین المللی بازیهای رایانهای تهران، رییس سابق اداره بازیهای رایانه ای معاونت امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور سابق معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سیدمحمد حسینی: به خاطر علاقه شدید خود به بازیهای رایانهای و هنر دیجیتال به صورت حرفهای کار بازیسازی خود را در استودیو بازیسازی پاپاتا آغاز کرد. علاوه بر برنامهنویسی، تخصص وی بهینهسازی بازی، طراحی و مدلسازی محیط و طراحی مراحل بازی می باشد. ازجمله آثار موفقی که وی در آنها نقش داشته میتوان به پروژههای شناخته شده و محبوبی چون هشتمین حمله ۱ و ۲ و سبقت اشاره کرد. از علاقمندی های دیگر او هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و Gamification می باشد.
حمید راستقلم: یکی از بنیانگذاران استودیو بازی سازی پاپاتا است. وی در رشته مهندسی نرمافزار تحصیل کرده و چند سالی است که در صنعت گیم فعالیت دارد و هماکنون مدیریت بخش هنری استودیو پاپاتا به عهده اوست. از جمله پروژههایی که او در ساخت آنها نقش داشته است بازیهای سبقت، هشتمین حمله ۱ و ۲ می باشد.
دکتر حامد موحدیان عطار: از سال ۷۸ در زمینه گرافیک کامپیوتری شامل مدلسازی سهبعدی، پیکرهبندی کاراکترها، جلوههای ویژه، ساخت انیمیشن و ... فعالیت و تدریس داشته و در پروژه های کوتاه و بلند انیمیشن شرکت داشته است. حامد فارغالتحصیل دکترای کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه اصفهان است و تخصص اصلی او در زمینه برنامهنویسی بازیهای رایانهای است و در حال حاضر دروس تخصصی تمرکز بازیهای رایانهای در رشته کامپیوتر را تدریس میکند.
میثاق آقاخانی: کارشناس نرمافزار و از سال ۸۸ در حوزه نرمافزار به ویژه بازیها و اپلیکیشنهای موبایل فعالیت دارد. او در حال حاضر مدیر فنی بازی آنلاین سبقت است. وی در بخش backend و frontend ساخت بازیهای آنلاین با موتور Unity و اپلیکیشنهای Android فعالیت دارد. از جمله پروژههایی که او در ساخت آن نقش داشته است بازیهای رؤیای نیوتن، چیکیجا، سبقت (مسابقات آنلاین)، هشتمین حمله و اپلیکیشن مارکت تلویزیونهای اندرویدی دوو میتوان اشاره کرد. وی در حال مطالعه در زمینه توسعه و پیادهسازی اسکرام در پروژههای گیم است.
سید مسعود پزشکزاده: چند سالی است که در حوزه ساخت بازیهای موبایلی فعالیت میکند. او که دید خوبی نسبت به طراحی بازیهای رایانهای دارد، اکنون در سمت مدیریت پروژه بازی آنلاین سبقت در استودیو بازیسازی پاپاتا مشغول به کار است. تخصص اصلی او توسعهی فناوریهای سمت سرور و برنامه نویسی Unity در جهت تولید بازیهای آنلاین است. همچنین سابقه همکاری در پروژه هشتمین حمله را در کارنامه خود دارد.
حامد بابامحمدی: در ابتدای سال ۹۵ وارد استودیو پاپاتا شد و پیشتر از آن در زمینه برنامه نویسی آندروید فعالیت داشت. حامد بیشتر در زمینه برنامه نویسی سمت سرور و برنامه نویسی رابط کاربری مشغول به فعالیت بوده است و در بازی کات نیز در سمت برنامه نویس ارشد پروژه مشغول به کار است.
محمدمهدی کرمانی: موسس شرکت مهرآفرید و مدیر تولید محتویهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شرکت افرا است. در رزومه ی او تولید محصول اصفهان مجازی و پروژه های شبیه سازی متعددی دیده می شود. برنده چندین جایزه ملی و بین المللی که تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر را در زمینه ی تخصصی بازی سازی تعلیم داده است.
احسان سراهیان: برگزیده مسابقات Middle East Talent در سال ۲۰۱۳ ، منتخب بهترین طراحی شخصیت بازی های رایانه ای در اولین جشنواره بازی های رایانه ای تهران سال ۸۹، منتخب مسابقات Biomashine در سایت Cgart سال ۲۰۱۲، منتخب مسابقات Render Car Challenge سایت Humaster۳D سال ۲۰۱۳، سرپرست اجرایی گروه هنری هوگو، عضو سابق تیم جلوه های ویژه Makuta، بیش از ۱۶ سال سابقه اجرایی در همکاری و سرپرستی تیم های مختلف در زمینه تیزر تبلیغاتی، جلوه ویژه سینمایی، انیمیشن، سریال و بازی های کامپیوتری، مدرس دانشگاه در رشته های گرافیک و سینما
مراسم افتتاحیهی ماراتون شهروندی بعدازظهر جمعه ۱۳ با حضور علیاکبر بقایی مدیر سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد. وی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت گیم بهعنوان یک رسانهی نوین، حمایت شهرداری و کمیتهی فرهنگ شهروندی از تیمهای بازیساز را اعلام کرد.
دکتر جواد راستی مدیر مرکز تخصصی بازیهای رایانهای نیز ضمن خیرمقدم به حضار، حمایت کامل مرکز از تیمهای شرکتکننده در رویداد در قالب ارائهی فضای استقرار و خدمات منتورشیپ و تجهیزات اعلام داشت. در ادامه حسین مزورعی به تشریح روند برگزاری ماراتون و آنچه در انتظار تیمها خواهد بود پرداخت.
در این ماراتون برخلاف رویدادهای قبلی خبری از Pitch و تیمسازی نبود! ۱۳ تیم از قبل تشکیل شده و آماده بودند و در غرفههایی که از پیش آماده شده بود جای گرفتند و مشغول کار شدند. محل برگزاری ماراتون، یکی از غرفههای نمایشگاه بینالمللی فناوریهای نوین شهری بود و بازدید مردم از غرفههای بازیسازان فضای متفاوتی نسبت به رویدادهای بازیسازی قبلی ایجاد کرده بود.
روزهای شنبه و یکشنبه، تیمها ضمن شرکت در کارگاههای هنر و ارائهی محصول که توسط امیرحسین عرفانی و حسین مزروعی برگزار شد، با راهنمایی مربیان به بهبود کیفیت بازی و ارائهی خود میپرداختند. در این دوره، یک پارامتر جدید به وظایف تیمها هنگام ارائه اضافه شده بود: ساخت یک تیزر تبلیغاتی یک دقیقهای از بازی! با توجه به اینکه در فضای فعلی بازار، ویدئوهای تبلیغاتی نقش مهمی را در جذب مخاطب ایفا میکنند، این بار از تیمها خواسته شده بود که به این مهم نیز توجه کنند که برخلاف انتظار آنها، چالشهای جدی برایشان ایجاد کرد و این نکتهی مهم را عیان ساخت که ساخت ویدئوی تبلیغاتی اصلاً کار سادهای نیست و ظرایف و ترفندهایی را میطلبد که باید به آن توجه کافی داشت.
مراسم اختتامیه با حضور داوران، منتورها و شرکت کنندگان برگزار شد. تیم داوری ماراتون شامل امیررضا انواری (قائممقام استودیو بازیسازی پاپاتا)، میلاد صالحی (مدیر استودیو بازیسازی زاناگیمز و سایت نقد و بررسی گیم و اپلیکشین AppReview)، دکتر جواد راستی مدیر مرکز تخصصی بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان و شکرالله شفیعی مسئول کمیتهی فرهنگی و تولیدات کمیتهی فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان بود. بهعلاوه نظرات مربیان نیز در فرمهای ویژه جمعآوری و در محاسبهامتیاز نهایی تیمها لحاظ گردید. تیمها ۵ دقیقه فرصت ارائهی نتیجهی زحمات خود (شامل پخش تیزر یکدقیقهای و چهار دقیقه ارائه) و سه دقیقه فرصت دفاع در مقابل تیم داوری را داشتند.
این محورها عبارت بودند از:
حفظ فضای سبز و پارک ها (عدم حذف شاخه های درختان توسط فروشگاه و ساختمان های در حال ساخت، کمک به توسعه فضای سبز شهری و خانگی با مشارکت و همکاری شهروندان، تشویق مشارکت شهروندان در امور مربوط به فضای سبز شهری ، شامل گزارش نواقص و رها شدن اب و حفظ و نگهداری پارکهای محلی و ...، آگاهی شهروندان برای درک هر چه بیشتر معضل کم آبی و مشکلات نگهداری و حفظ فضای سبز شهری و توسعه آن، فضای سبز خانه ها و شهرها، مراقبت از فضای سبز: نچیدن گلها، شکستن شاخه ها، آتش روشن نکردن، یادگاری نوشتن روی تنه درختان، مراقبت از چمن: بازی نکردن، قرار ندادن ضرف غذا بر چمن و ...، احیای فضای سبز خانه، پاکیزه نگه داشتن فضای پارک ها، عدم تخریب اموال و وسایل بازی پارک ها، آلودگی های زیست محیطی:آب، خاک، هوا، راههای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع زیرزمینی، عدم آسیب رسانی به درختان، فضای سبز و المان های پارکی، عدم روشن نمودن آتش در سطح پارک ها به ویژه پارک های جنگلی)، حمل و نقل عمومی (فرهنگ سازی در خصوص حقوق شهروندی و تاکسیران، مزایای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، رفتارهای درست هنگام سوار شدن: رعایت حق تقدم، ارائه بلیط، رعایت حال دیگران، سالمندان، مادران، عدم استفاده از تلفن همراه و رعایت سکوت، رعایت نظافت در اتوبوس، سوار و پیاده شدن در ایستگاه، عدم تخریب اتوبوس: صندلی ها، بدنه و...)، ایمنی حمل و نقل (رعایت مقررات در هنگام رانندگی (ماشین، موتور سیکلت و دوچرخه)، استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، قوانین عبورومرور و رعایت آن توسط عابرین، رانندگان و سرنشینان خودرو، استفاده از دوچرخه)، بازیافت و مدیریت پسماند (تفکیک از مبدا، مصرف هرچهکمتر نایلون و پلاستیک، تفکیک و جداسازی جزء ویژه پسماند، پسماند الکترونیک، قانون مدیریت پسماند، آشنا نمودن شهروندان با امور پسماند در شهرداری منطقه، گذرادن زباله در ساعت مقرر و طبق برنامه های جدول زمانی، آلودگی های زیست محیطی زباله ها: باقی ماندن پسماند ها در چرخه طبیعت استفاده از منابع طبیعی برای تولید، نریختن زباله در معابر، سطح شهر و طبیعت، عدم پرتاب زباله از ماشین، تفکیک زباله های خشک و تر در مبدأ، بازیافت و فواید آن (بازیافت کاغذ، شیشه و پلاستیک)، استفاده بی رویه از ظروف یکبار مصرف در منازل، استفاده فراوان از پاکتهای پلاستیکی(نایلون))، حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی (مراقبت از آثار باستانی، عدم تخریب آثار باستانی(یادگاری نوشتن بر روی آثار)، وندالیسم)، شناخت اهمیت آثار، معرفی آثار تاریخی)، مدیریت نظارت و پیشگیری (خدمات شهری)، موضوعات زیست محیطی (محیط زیست سالم – آلودگی هوا – گرم شدن زمین – حفظ منابع طبیعی – آلودگی خاک – تغییر اقلیم و...)، مشاغل مزاحم و مزاحمت مشاغل (ایجاد آشفتگی بصری، ایجاد سر و صدا و آلودگی صوتی، ایجاد ناامنی اجتماعی، تخریب تجهیزات شهر، جلوگیری از تکدیگری، رفع سد معبر)، زیباسازی و مبلمان شهری (ساماندهی تابلوهای شهری، عدم تخریب تابلوهای شهری (ترقه زدن و آتش بازی)، پلاک کوچه ها و تابلوهای راهنما، ضوابط نصب پلاکاردها در سطح شهر، توجه به ضوابط زیباسازی، عدم دیوار نویسی و انجام تبلیغات روی دیوارها، توجه به مقررات مربوط به استفاده از نقاشی و رنگ آمیزی در سطح شهر و بدنه معابر)، آتش نشانی و رعایت مسائل ایمنی در شهر (فرهنگ ترافیک (مسیر عبور و مرور خودرو های آتش نشانی )، خطر خارج کردن سیستم های اعلام و اطفاء حریق از مدار در ساختمان، نحوه انبارداری و به کار گیری موارد ایمنی در مراکز مسکونی، تجاری، اداری و تولیدی، گازگرفتگی، همکاری شهروندان با مأموران (آدرس صحیح دادن، حفظ خونسردی، باز نمودن مسیر ماشین آتش نشانی در حین عملیات، اشغال نکردن تلفن آتش نشانی و ...)، رعایت مسائل ایمنی در محیط داخل و خارج منزل و محیط کار، معرفی شماره تلفن ۱۲۵)، نوسازی و بهسازی واحیای بافت فرسوده (ضرورت ترویج فرهنگ آپارتماننشینی، ضرورت ترویج مشارکت مردمی (بافت فرسوده)، معرفی طرح تجمیع و ترغیب خانواده های برای تجمیع منازل خود، بیان معایب بافت فرسوده، معرفی تسهیلات احیای بافت فرسوده)، شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک (معرفی مزایای شهر الکترونیک، بیان راه های ساده انجام فعالیت ها برای شهروند الکترونیک، فراهم آوردن دسترسی شبانه روزی به تمام نقاط شهر، فراهم آوردن شرایط یادگیری از راه دور، ترویج تجارت و داد و ستد از طریق اینترنت، کاهش ترافیک شهری به علت کاربرد بیشتر اینترنت و عدم خروج غیر ضروری از منزل و محیط کار)، ورزش عمومی (خانواده محور نمودن ورزش شهروندی، ایجاد و تقویت نظام داوطلبی در ورزش، گنجاندن هزینه های ورزشی در سبد خرید خانواده، فرهنگ سازی در خصوص مصرف آب)، موضوعات اخلاقی و روابط اجتماعی (حسن خلق، خوش رویی، خوش گویی، خوش بینی، خوش رفتاری: خوش قولی، سلام، صله رحم و ...)، مشارکت (مشارکت فرهنگی، مشارکت سیاسی، مشارکت اقتصادی، مشارکت در اداره شهر)، حقوق (همسایه و فرهنگ آپارتمان نشینی، والدین، اولاد و ...
علاوه بر موضوعی بودن، این ماراتون از نظر ساختار و شکل تفاوتهایی با دو ماراتون قبلی دانشگاه اصفهان داشت.
اول اینکه برای نخستین بار، ثبتنام بهصورت تیمی و نه انفرادی انجام شد تا بازیسازان را با چالش تیمسازی و گرد آوردن تخصصهای متفاوت برای تشکیل یک تیم بازیساز آشنا کند. هرچند این رویکرد در ابتدای ثبتنام، مشکلاتی را برای علاقمندان ایجاد کرده بود؛ اما استفاده از ظرفیت گروه تلگرامی «باشگاه بازیسازان اصفهان» از یکسو و راهنماییهای مربیان از سوی دیگر سبب شکلگیری سریع تیمها و تکمیل ظرفیت ثبتنام پیش از موعد مقرر شد.
تفاوت دوم این رویداد با ماراتونهای قبلی در این بود که تیمها میتوانستند از قبل موضوع مورد علاقهی خود را انتخاب و روی آن کار کنند و در طول ماراتون تنها به بهسازی و اصلاح آن با راهنمایی مربیان بپردازند.
رویکرد نوینی که در این رویداد شکل گرفت، استفاده از راهنماییهای مربیان قبل از برگزاری رویداد بود. به این منظور، از مربیان ماراتون بازیسازی شهروندی دو سؤال پرسیدیم:
پرسش اول) چگونه میتوان در مدت کوتاه بازیای ساخت که سرمایهگذار را مجاب کند؟
پرسش دوم) چطور میتوان یک بازی طراحی کرد که بدون آزار مخاطب، چیزی به او بیاموزد؟
مربیان در پاسخ سؤالات مزبور، ویدئوهای کوتاهی (حداکثر ۳ دقیقه) پر کردند و برای ما ارسال کردند که نکات فوقالعاده خوبی برای شرکتکنندگان در بر داشت. اعضای استودیو بازیسازی پاپاتا نیز دو ویدئو در زمینهی کار تیمی پر کردند و با شرکتکنندگان در ماراتون شهروندی به اشتراک گذاشتند.
حسین مزروعی: عاشق برنامهنویسـی و ربـاتیک و بازیسازی است. او از سال ۷۹ در زمینـه راهاندازی کسبوکارهای آنلایـــن مطالعه و فعالیت داشته و بنیانگذار بزرگترین پایگاه آنلاین فروش تخصصی محصـولات رباتیــک است. او برگزارکننده دو دوره رویداد استارتاپویکند در اصفهان است و با برگزارکنندگان و شبکههای کارآفرینـی چندین شهر و کشور دیگر تعامل دارد. مشاوره به دهها کسبوکار و پایگاه اینترنتی موفق، برنامهریزی و طراحی مسابقات سراسری رباتیک، سرپرستی و هدایت تیمهای تخصصی رباتیک، چندین اختراع ثبت شده، کسب رتبه در جشنواره خوارزمی و تدریس در دانشگاه نیز در رزومه او دیده میشود. وی مدیر استودیوی بازیسازی پاپاتا است که اخیراً دو بازی موفق سبقت و هشتمین حمله را وارد بازار نموده است. وی هم اکنون در تلاش برای تقویت جامعه کارآفرینی در حوزه گیم است.
امیرحسین عرفانی: بنیانگذار جامعه تخصصی هنرهای دیجیتال ایران (CGart.ir) و موسس سیگراف ایران است و از هنرمندان سهبعدی متخصص در طراحی و رندرینگ مدلهای Hard Surface و بطور خاص صنعت اتومبیل و ارتباط آن با صنعت سرگرمی به شمار میرود. او مدیر دپارتمان هنری انستیتو ملی بازی سازی و داور دو دوره جشنواره بازیهای رایانهای بوده است و اکنون به عنوان مدیر هنری آواگیمز مشغول به فعالیت است.
طه رسولی: از سال ۷۹ در زمینه نقد بازی و ترجمه کتابهای تخصصی بازیسازی فعالیت کرده است. وی سابقهی طراحی بازی در چند پروژهی بزرگ سهبعدی مثل عصر پهلوانان و قلب سیمرغ را دارد تا این که تیم بازیسازی خودش را تشکیل داده و به سراغ بازیهای موبایلی مثل مرزعه شادی رفته است. از سومین جشنواره گیم تهران جایزه بهترین طراح بازی سال را برای بازی خاکسترهای سوزان را دریافت کرد. مدیریت انستیتو ملی بازیسازی و همچنین تدریس در این مجموعه نیز در سوابق او دیده میشود.
محمدمهدی بهفر راد: مدیر استودیو بازیسازی مدریک (سازنده بیش از ده بازی موبایلی و PC از جمله خروس جنگی، صفر تا صد، فوتکاردیا، شهر بختک ها)، مدیر عامل شرکت پیشگامان یارا، موسس و مدیر سابق انستیتو ملی بازیسازی و مرکز رشد بازیسازی، معاون سابق آموزش و پژوهش بنیاد ملّی بازیهای رایانهای، معاون سابق تولید بنیاد ملّی بازیهای رایانهای، دبیر اولین جشنواره بین المللی بازیهای رایانهای تهران، رییس سابق اداره بازیهای رایانه ای معاونت امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور سابق معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
سیدمحمد حسینی: به خاطر علاقه شدید خود به بازیهای رایانهای و هنر دیجیتال به صورت حرفهای کار بازیسازی خود را در استودیو بازیسازی پاپاتا آغاز کرد. علاوه بر برنامهنویسی، تخصص وی بهینهسازی بازی، طراحی و مدلسازی محیط و طراحی مراحل بازی می باشد. ازجمله آثار موفقی که وی در آنها نقش داشته میتوان به پروژههای شناخته شده و محبوبی چون هشتمین حمله ۱ و ۲ و سبقت اشاره کرد. از علاقمندی های دیگر او هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و Gamification می باشد.
حمید راستقلم: یکی از بنیانگذاران استودیو بازی سازی پاپاتا است. وی در رشته مهندسی نرمافزار تحصیل کرده و چند سالی است که در صنعت گیم فعالیت دارد و هماکنون مدیریت بخش هنری استودیو پاپاتا به عهده اوست. از جمله پروژههایی که او در ساخت آنها نقش داشته است بازیهای سبقت، هشتمین حمله ۱ و ۲ می باشد.
دکتر حامد موحدیان عطار: از سال ۷۸ در زمینه گرافیک کامپیوتری شامل مدلسازی سهبعدی، پیکرهبندی کاراکترها، جلوههای ویژه، ساخت انیمیشن و ... فعالیت و تدریس داشته و در پروژه های کوتاه و بلند انیمیشن شرکت داشته است. حامد فارغالتحصیل دکترای کامپیوتر گرایش نرمافزار از دانشگاه اصفهان است و تخصص اصلی او در زمینه برنامهنویسی بازیهای رایانهای است و در حال حاضر دروس تخصصی تمرکز بازیهای رایانهای در رشته کامپیوتر را تدریس میکند.
میثاق آقاخانی: کارشناس نرمافزار و از سال ۸۸ در حوزه نرمافزار به ویژه بازیها و اپلیکیشنهای موبایل فعالیت دارد. او در حال حاضر مدیر فنی بازی آنلاین سبقت است. وی در بخش backend و frontend ساخت بازیهای آنلاین با موتور Unity و اپلیکیشنهای Android فعالیت دارد. از جمله پروژههایی که او در ساخت آن نقش داشته است بازیهای رؤیای نیوتن، چیکیجا، سبقت (مسابقات آنلاین)، هشتمین حمله و اپلیکیشن مارکت تلویزیونهای اندرویدی دوو میتوان اشاره کرد. وی در حال مطالعه در زمینه توسعه و پیادهسازی اسکرام در پروژههای گیم است.
سید مسعود پزشکزاده: چند سالی است که در حوزه ساخت بازیهای موبایلی فعالیت میکند. او که دید خوبی نسبت به طراحی بازیهای رایانهای دارد، اکنون در سمت مدیریت پروژه بازی آنلاین سبقت در استودیو بازیسازی پاپاتا مشغول به کار است. تخصص اصلی او توسعهی فناوریهای سمت سرور و برنامه نویسی Unity در جهت تولید بازیهای آنلاین است. همچنین سابقه همکاری در پروژه هشتمین حمله را در کارنامه خود دارد.
حامد بابامحمدی: در ابتدای سال ۹۵ وارد استودیو پاپاتا شد و پیشتر از آن در زمینه برنامه نویسی آندروید فعالیت داشت. حامد بیشتر در زمینه برنامه نویسی سمت سرور و برنامه نویسی رابط کاربری مشغول به فعالیت بوده است و در بازی کات نیز در سمت برنامه نویس ارشد پروژه مشغول به کار است.
محمدمهدی کرمانی: موسس شرکت مهرآفرید و مدیر تولید محتویهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شرکت افرا است. در رزومه ی او تولید محصول اصفهان مجازی و پروژه های شبیه سازی متعددی دیده می شود. برنده چندین جایزه ملی و بین المللی که تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر را در زمینه ی تخصصی بازی سازی تعلیم داده است.
احسان سراهیان: برگزیده مسابقات Middle East Talent در سال ۲۰۱۳ ، منتخب بهترین طراحی شخصیت بازی های رایانه ای در اولین جشنواره بازی های رایانه ای تهران سال ۸۹، منتخب مسابقات Biomashine در سایت Cgart سال ۲۰۱۲، منتخب مسابقات Render Car Challenge سایت Humaster۳D سال ۲۰۱۳، سرپرست اجرایی گروه هنری هوگو، عضو سابق تیم جلوه های ویژه Makuta، بیش از ۱۶ سال سابقه اجرایی در همکاری و سرپرستی تیم های مختلف در زمینه تیزر تبلیغاتی، جلوه ویژه سینمایی، انیمیشن، سریال و بازی های کامپیوتری، مدرس دانشگاه در رشته های گرافیک و سینما
مراسم افتتاحیهی ماراتون شهروندی بعدازظهر جمعه ۱۳ با حضور علیاکبر بقایی مدیر سازمان فرهنگی-تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد. وی ضمن تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت گیم بهعنوان یک رسانهی نوین، حمایت شهرداری و کمیتهی فرهنگ شهروندی از تیمهای بازیساز را اعلام کرد.
دکتر جواد راستی مدیر مرکز تخصصی بازیهای رایانهای نیز ضمن خیرمقدم به حضار، حمایت کامل مرکز از تیمهای شرکتکننده در رویداد در قالب ارائهی فضای استقرار و خدمات منتورشیپ و تجهیزات اعلام داشت. در ادامه حسین مزورعی به تشریح روند برگزاری ماراتون و آنچه در انتظار تیمها خواهد بود پرداخت.
در این ماراتون برخلاف رویدادهای قبلی خبری از Pitch و تیمسازی نبود! ۱۳ تیم از قبل تشکیل شده و آماده بودند و در غرفههایی که از پیش آماده شده بود جای گرفتند و مشغول کار شدند. محل برگزاری ماراتون، یکی از غرفههای نمایشگاه بینالمللی فناوریهای نوین شهری بود و بازدید مردم از غرفههای بازیسازان فضای متفاوتی نسبت به رویدادهای بازیسازی قبلی ایجاد کرده بود.
روزهای شنبه و یکشنبه، تیمها ضمن شرکت در کارگاههای هنر و ارائهی محصول که توسط امیرحسین عرفانی و حسین مزروعی برگزار شد، با راهنمایی مربیان به بهبود کیفیت بازی و ارائهی خود میپرداختند. در این دوره، یک پارامتر جدید به وظایف تیمها هنگام ارائه اضافه شده بود: ساخت یک تیزر تبلیغاتی یک دقیقهای از بازی! با توجه به اینکه در فضای فعلی بازار، ویدئوهای تبلیغاتی نقش مهمی را در جذب مخاطب ایفا میکنند، این بار از تیمها خواسته شده بود که به این مهم نیز توجه کنند که برخلاف انتظار آنها، چالشهای جدی برایشان ایجاد کرد و این نکتهی مهم را عیان ساخت که ساخت ویدئوی تبلیغاتی اصلاً کار سادهای نیست و ظرایف و ترفندهایی را میطلبد که باید به آن توجه کافی داشت.
مراسم اختتامیه با حضور داوران، منتورها و شرکت کنندگان برگزار شد. تیم داوری ماراتون شامل امیررضا انواری (قائممقام استودیو بازیسازی پاپاتا)، میلاد صالحی (مدیر استودیو بازیسازی زاناگیمز و سایت نقد و بررسی گیم و اپلیکشین AppReview)، دکتر جواد راستی مدیر مرکز تخصصی بازیهای رایانهای دانشگاه اصفهان و شکرالله شفیعی مسئول کمیتهی فرهنگی و تولیدات کمیتهی فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان بود. بهعلاوه نظرات مربیان نیز در فرمهای ویژه جمعآوری و در محاسبهامتیاز نهایی تیمها لحاظ گردید. تیمها ۵ دقیقه فرصت ارائهی نتیجهی زحمات خود (شامل پخش تیزر یکدقیقهای و چهار دقیقه ارائه) و سه دقیقه فرصت دفاع در مقابل تیم داوری را داشتند.
در نهایت با مشورت تیم داوری، نتایج اعلام شد و تیمهای Acid Green Games، گره و HeartBits اول تا سوم شدند و هدیههای ۵ و ۳ و ۲ میلیونی خودشان را دریافت کردند. مهمانان ویژهی مراسم اختتامیه آقایان دکتر محمود محمدی معاون پژوهشی شهرداری اصفهان و دکتر محمدرضا نیلفروشان مشاور شهرداری و رییس مرکز خلاقیتهای نوین شهرداری اصفهان بودند.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |