رویداد آنلاین کارآفرینی سلامت روان- اردیبهشت ۱۴۰۰
این رویداد با هدف کشف ایدههای جدید، شبکه سازی با افراد مختلف، بهرهمندی از مشاوره منتورها، آشنایی با نحوه تیم سازی و یادگیری راهاندازی کسب و کار همراه با جوایز نقدی و حمایتی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
استارت آپ ویکند، یک همایش کارآفرینی و جلسهی آموزشی_تجربی است که طی ۳ روز متوالی و در آخر هفته برگزار میشود. در این گردهمایی تعداد زیادی از برنامه نویسان، صاحبان ایده، گرافیستها، سرمایه گذاران، عاشقان استارتاپ، مدیران، بازاریابها و … دور هم جمع میشوند و به بحث و بررسی ایدهها میپردازند. در نهایت ایدههای خلاقانه برتر انتخاب و با تشکیل کارگروههای چند نفره عملی میشوند. در ساعتهای پایانی رویداد، ایدههای تکامل یافته به داوران ارائه میشود.
استارت آپ ویکند برنامهای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکهای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است. ویژگی اصلی این رویداد، طوفان فکری و بررسی ایدهها است؛ ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت یافته تأکید زیاد روی اجرای آن ایدهها است. در استارتاپ ویکند فقط صحبت از تئوری نیست؛ خیلی سریع و بدون معطلی ایدههای مناسب اجرا میشوند. معمولاً ایدههایی در این رویداد مورد استقبال قرار میگیرند که در گام اول، مدل کسب و کار مناسبی داشته باشند و در گام دوم، ایدههای خلاقانهای باشند که با وجودشان مفهومی جدید را به جامعه عرضه کنند.
با توجه به همهگیری بیماری کرونا، رویداد کارآفرینی سلامت روان به همت مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه اصفهان و با حمایت مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان، دفتر مشاوره سلامت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت کشور به صورت کاملا آنلاین در تاریخ ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۰ برگزار گردید و شرکتکنندگان با شرکت در کارگاهها و جلسات مختلف با اصول راهاندازی استارتاپ آشنا شدند و به صورت تیمی در قالب ۸ تیم در کنار تسهیلگرانی با تجربه این اصول را تجربه کردند. در نهایت با ارائه ایدههای نهایی به داورها، تیمهای برگزیده مشخص شدند.
استراتژی فضای مجازی:
اهمیت آگاهسازی شرکتکنندگان با توجه به فضای احتمالی ذهنی آنها یکی از مهمترین چالشهایی بود که تیم برگزاری با آن رو به رو بودند، با توجه به همین موضوع استراتژی کاملی با آگاهی به نیاز شرکتکنندگان تدوین شد و توسط وبسایت، صفحه اینستاگرام و تلگرام رویداد منتشر شد.
· معرفی ۸ استارتاپهای مطرح در حوزه سلامت روان با هدف اطلاعرسانی و کمک به شکلگیری مسیر ایدهپردازی شرکتکنندگان
· تولید محتوای متنی و ویدیویی هدفمند و اثربخش با رویکرد آگاهسازی شرکتکنندگان و علاقهمندان به رویداد و حوزه کسب و کارهای نوپا
· معرفی منتورها و داوران رویداد با هدف جلب توجه و بالا بردن سطح کاربردی رویداد
· طرح موضوع ۵ ورکشاپ مورد نیاز، معرفی و تبلیغ در فضای مجازی جهت رفع ابهامات احتمالی شرکتکنندگان
· معرفی شاخههای حوزه سلامت روان در سایر حوزهها از جمله هوش مصنوعی و مهندسی
· به وجود آوردن یک آرشیو همیشه در دسترس جهت دسترسی علاقهمندان و شرکتکنندگان به محتوای آموزشی و اطلاع رسانی رویداد که محدود به برگزاری یک رویداد ۳ روزه نباشد.
جذب حدود ۲۵۰ دنبالکننده در صفحه اینستاگرام PsyStartup نمایانگر تاثیرگذاری محتوا بر روی مخاطبین هدف رویداد بوده است.
ثبتنامکنندگان:
با توجه به اهمیت کیفیت برگزاری رویداد و بررسیهای صورت گرفته در رابطه با چالشهای برگزاری یک رویداد تعاملی آنلاین، ظرفیت رویداد ۴۸ نفر در نظر گرفتهشده بود که پیش از پایان مهلت اولیه ثبتنام با استقبال خوبی از رشتههای مختلفی همچون مشاوره، روانشناسی، کامپیوتر و مدیریت روبهرو و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ظرفیت اولیه تکمیل شد. با توجه به تعداد زیاد درخواستها ۶ ظرفیت دیگر نیز به رویداد اضافه شد که در کمتر از ۳ ساعت مجددا به اتمام رسید؛ در ادامه همچنان درخواستهای ثبتنام متعددی از طریق وبسایت و اینستاگرام دریافت میشد که متاسفانه امکان پاسخگویی وجود نداشت.
روز اول:
استارت آپ ویکند برنامهای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا (۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکهای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است. ویژگی اصلی این رویداد، طوفان فکری و بررسی ایدهها است؛ ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت یافته تأکید زیاد روی اجرای آن ایدهها است. در استارتاپ ویکند فقط صحبت از تئوری نیست؛ خیلی سریع و بدون معطلی ایدههای مناسب اجرا میشوند. معمولاً ایدههایی در این رویداد مورد استقبال قرار میگیرند که در گام اول، مدل کسب و کار مناسبی داشته باشند و در گام دوم، ایدههای خلاقانهای باشند که با وجودشان مفهومی جدید را به جامعه عرضه کنند.
با توجه به همهگیری بیماری کرونا، رویداد کارآفرینی سلامت روان به همت مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه اصفهان و با حمایت مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان، دفتر مشاوره سلامت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت کشور به صورت کاملا آنلاین در تاریخ ۲۹ الی ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۰ برگزار گردید و شرکتکنندگان با شرکت در کارگاهها و جلسات مختلف با اصول راهاندازی استارتاپ آشنا شدند و به صورت تیمی در قالب ۸ تیم در کنار تسهیلگرانی با تجربه این اصول را تجربه کردند. در نهایت با ارائه ایدههای نهایی به داورها، تیمهای برگزیده مشخص شدند.
استراتژی فضای مجازی:
اهمیت آگاهسازی شرکتکنندگان با توجه به فضای احتمالی ذهنی آنها یکی از مهمترین چالشهایی بود که تیم برگزاری با آن رو به رو بودند، با توجه به همین موضوع استراتژی کاملی با آگاهی به نیاز شرکتکنندگان تدوین شد و توسط وبسایت، صفحه اینستاگرام و تلگرام رویداد منتشر شد.
· معرفی ۸ استارتاپهای مطرح در حوزه سلامت روان با هدف اطلاعرسانی و کمک به شکلگیری مسیر ایدهپردازی شرکتکنندگان
· تولید محتوای متنی و ویدیویی هدفمند و اثربخش با رویکرد آگاهسازی شرکتکنندگان و علاقهمندان به رویداد و حوزه کسب و کارهای نوپا
· معرفی منتورها و داوران رویداد با هدف جلب توجه و بالا بردن سطح کاربردی رویداد
· طرح موضوع ۵ ورکشاپ مورد نیاز، معرفی و تبلیغ در فضای مجازی جهت رفع ابهامات احتمالی شرکتکنندگان
· معرفی شاخههای حوزه سلامت روان در سایر حوزهها از جمله هوش مصنوعی و مهندسی
· به وجود آوردن یک آرشیو همیشه در دسترس جهت دسترسی علاقهمندان و شرکتکنندگان به محتوای آموزشی و اطلاع رسانی رویداد که محدود به برگزاری یک رویداد ۳ روزه نباشد.
جذب حدود ۲۵۰ دنبالکننده در صفحه اینستاگرام PsyStartup نمایانگر تاثیرگذاری محتوا بر روی مخاطبین هدف رویداد بوده است.
ثبتنامکنندگان:
با توجه به اهمیت کیفیت برگزاری رویداد و بررسیهای صورت گرفته در رابطه با چالشهای برگزاری یک رویداد تعاملی آنلاین، ظرفیت رویداد ۴۸ نفر در نظر گرفتهشده بود که پیش از پایان مهلت اولیه ثبتنام با استقبال خوبی از رشتههای مختلفی همچون مشاوره، روانشناسی، کامپیوتر و مدیریت روبهرو و در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ظرفیت اولیه تکمیل شد. با توجه به تعداد زیاد درخواستها ۶ ظرفیت دیگر نیز به رویداد اضافه شد که در کمتر از ۳ ساعت مجددا به اتمام رسید؛ در ادامه همچنان درخواستهای ثبتنام متعددی از طریق وبسایت و اینستاگرام دریافت میشد که متاسفانه امکان پاسخگویی وجود نداشت.
روز اول:

افتتاحیه رویداد ساعت ۹ الی ۱۲ روز چهارشنبه از طریق سرویس پخش زنده آپارات برگزار شد و اطلاعرسانی از طریق کانال و گروه تلگرام و گروه دیسکورد رویداد به اطلاع شرکتکنندگان رسید.
آغاز برنامه و معرفی رویداد
۱۰:۰۰ – ۰۹:۰۰
معرفی حامیان و برگزارکنندگان
۱۰:۱۵ – ۱۰:۰۰
صحبتهای دکتر احمد صادقی مدیر مرکز مشاورهی دانشجویان دانشگاه اصفهان
۱۰:۳۰ – ۱۰:۱۵
کارگاه ایدهپردازی – مهدیس تابعامام
۱۱:۳۰ – ۱۰:۳۰
کارگاه چالشها و موقعیتهای علمی – دکتر محمدرضا عابدی
۱۲:۰۰ – ۱۱:۳۰

کارگاه ایدهپردازی توسط سرکار خانم مهدیس تابعامام، دانش آموخته بیزینس کوچینگ و همبنیانگذار سابق ویتامید برگزار شد که در رابطه با چالشهای ذهنی ایدهپردازان، پیدا کردن هدف، تمرکز روی مشکلات، نحوهی تفکر و بیان راهکارهایی جهت حفظ مالکیت فکر ایده در استارتاپها با شرکتکنندگان سخن گفت. همچنین در این کارگاه راهکارهایی برای نحوهی برخورد صحیح با چندین ایدهی مختلف و تقسیمبندی ایدهها به چندین زیرپروژه آموزش داده شد. در بخش دیگری از این کارگاه، مهدیس تابعامام ویژگیهای یک ایدهی خوب تجاری را مطرح کرد و استراتژیهای ارتباطی موثر را شرح داد. در اواسط کارگاه، در خصوص ایدههای خلاقانه و نحوهی یافتن آنها صحبت شد و راهکارهایی برای ارائهی یک ایدهی نوآور بیان شد. نحوهی پیدا کردن مشکل و چالش، نیاز بازار و مثالهایی از این موضوع نیز در ادامهی کارگاه بررسی شد؛ همچنین بخشهایی تحت عنوان تمرین نیز در طول این برنامه ارائه شد که به شرکتکنندگان کمک میکرد، خیلی بهتر و در قالب کار عملی با موضوع این کارگاه آشنا شوند.
در بخش بعدی افتتاحیه این رویداد، کارگاه فرصتهای علمی توسط جناب آقای دکتر محمدرضا عابدی، رئیس دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان در رابطه با معرفی موقعیتهای علمی حوزه سلامت روان نیز به صورت آنلاین ارائه شد؛ در این کارگاه راهکارهایی را برای یافتن ایدههای بکر و درآمدزا در حوزهی سلامت روان مطرح شد و آیندهی این صنعت مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت.

حدود ساعت ۱۲ ظهر افتتاحیه به اتمام رسید و شرکتکنندگان به مدت ۳ ساعت (از ساعت ۱۲ تا ۱۵) فرصت داشتند به ایدهپردازی پرداخته و در نهایت ایدههای خود را در سامانهای که برای این منظور پیادهسازی شده بود، ارسال کنند، این ایدهها به شکل مستقل مطرح میشدند و هر شرکتکننده میتوانست چندین ایدهی مختلف ارسال کند، محدودیتی در ارسال ایدهها وجود نداشت و برخی از شرکتکنندگان یک ایده و عدهای نیز چندین ایدهی مختلف را ارسال میکردند.
از ساعت ۱۲ الی ۱۵ روز چهارشنبه بیش از ۸۱ ایده برای داوری اولیه ارسال شد که در این بین ۹ ایده توسط منتورهای رویداد انتخاب شدند و سپس اعضای شرکتکننده، ایدههای منتخب را مطالعه و با تسهیلگر و ایدهپرداز هر تیم صحبت کردند و در نهایت به عنوان تیم کار خود را آغاز کردند.
نحوهی اجرای این بخش به این صورت بود که ایدههای برتر پس از داوری، به شکل آنلاین و از طریق بستر دیسکورد به اطلاع شرکتکنندگان حاضر در رویداد رسید. هر یک از شرکتکنندگان میتوانستند با توجه به سلیقهی و علاقهی خود یک ایده را انتخاب کرده و به آن تیم ملحق شوند. محدودیتی در انتخاب تیم وجود نداشت و هر تیم با توجه به ظرفیت خود، امکان پذیرش اعضا را داشت.
در ساعت ۱۸ روز چهارشنبه، زمانی که ساختار تیمی هر تیم شکل گرفته بود، شرکتکنندگان در ورکشاپ بوم کسب و کار جناب آقای دکتر مهران کرمی، مدیرعامل مرکز نوآوری هاب و دانشآموختهی دکترای کارآفرینی گرایش کسب و کارهای جدید دانشگاه تهران، شرکت کردند و طی ۹۰ دقیقه با بخشهای مختلف یک بیزینس پلن آشنا شدند و از اهمیت وجود و تکمیل بوم کسب و کار در بازههای مختلف توسعه کسب و کار مطلع شدند. کانالهای توزیع، ساختار درآمد و هزینه، رقبا و مزیتهای رقابتی تنها بخشهای کوچکی از اطلاعات و تعاریفی بود که در این ورکشاپ به شرکتکنندگان آموزش داده شد و در ادامه با تجربه کار با بوم توانستند تسلط نسبی روی مفاهیم پیدا کنند.
در طول رویداد منتورها (مربیان) به صورت مکرر به تیمها سر میزدند و به رشد و پرورش ایدهها کمک میکردند. به طور خلاصه، منتورها حداقل ۲۰ بار به هر تیم مراجعه کردند و روند رشد و تکامل ایده و ساختار ذهنی تیم را بررسی نمودند.
در روز پنجشنبه تیمها در کنار دو ورکشاپ خود، تمرکز کاملی بر روی ایدهها داشتند و توانستند مشکلات متعدد ایدههای خود را شناسایی و با همفکری موثر با دیگران آنها را تا حد زیادی رفع کنند.

ورکشاپهای روز پنجشنبه تمرکز بیشتری بر ادامه کار استارتاپها داشتند:
ورکشاپ کار تیمی در ساعت ۱۲ روز پنجشنبه توسط محمد کرمانی، مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی سفید برگزار شد و به صورت آنلاین جنبههای مختلف کار تیمی، نحوه جذب و حفظ هم تیمی، ویژگیهای تیم و اعضای تیم، استراتژی درست در مدیریت چالشهای احتمالی و... به شرکتکنندگان آموخته شد.
در ساعت ۱۸ روز دوم رویداد، دکتر جواد راستی، مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان با شرکتکنندگان در رابطه با نحوه ارائه ایده و طرح به سرمایهگذاران سخن گفت و به صورت جزئی در رابطه با بایدها و نبایدهای این تعامل سخت، اطلاعات مفیدی را به آنها آموخت. این ورکشاپ مقدمهای بر ارائه نهایی تیمها در روز جمعه نیز به حساب میآمد و کمک کرد که ساختار ذهنی افراد بیش از پیش اصلاح شود.
در آخرین روز رویداد و مشخص شدن نحوه ارائه در داوری، تیمها فایلهای ارائه خود را با نظارت تسهیلگران تکمیل کردند و در نهایت به صورت فایل برای کادر اجرایی ارسال نمودند. داوری از ساعت ۱۸ الی ۲۱ برگزار شد و هر تیم به مدت ۵ دقیقه ایده خود را به داوران ارائه میکرد و ۳ دقیقه نیز به صورت مستقیم پاسخگوی سوالات داوران بود.

فرایند داوری به منظور سهولت بیشتر افراد و تعامل کمتر بر بستر اسکای روم برگزار شد. در این بازه دکتر محمدرضا عابدی، دکتر احمد صادقی و دکتر سالار فرامرزی عضو هیأت علمی دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان به عنوان صاحبنظران علمی رویداد با شرکتکنندگان در ارتباط بودند و دکتر جواد راستی و میلاد صالحی محقق در زمینهی فروش و بازاریابی و بنیانگذار وبسایت AppReview به عنوان صاحبنظران قسمت کسب و کار، ایدهها را بررسی و به چالش کشیدند.
در نهایت نتیجه داوری تیمها، به صورت آنلاین و در ساعت ۲۱ روز جمعه به آنها اعلام شد.
ورکشاپها:
· ورکشاپ ایدهپردازی
مهدیس تابع امام
· کارگاه فرصتها و موقعیتهای علمی
دکتر محمدرضا عابدی
· ورکشاپ بوم مدل کسب و کار
دکتر مهران کرمی
· ورکشاپ کار تیمی
محمد کرمانی
· ورکشاپ شیوه ارائه به سرمایهگذار
دکتر جواد راستی
منتورها:
· دکتر محمدرضا عابدی
رئیس دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
· دکتر احمد صادقی
عضو هیأت علمی دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
· دکتر حمیده محمدی نسب
رواندرمانگر تحلیلی
· نسیبه صرامی
دانشجوی دکتری روانشناسی و فعال در صنعت بازیهای جدی
· میلاد مهرآرام
متخصص تجربهی کاربری (UX)
· امیررضا انواری
طراح و برنامهنویس بازی، بنیانگذار و مدیر استودیو پاپاتا
· میثاق آقاخانی
رئیس هیئت مدیره و بنیانگذار استودیو پاپاتا
· مهدیس تابعامام
دانش آموخته بیزینس کوچینگ، هم بنیان گذار سابق ویتامید
داورها:
· دکتر جواد راستی
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان
· دکتر سالار فرامرزی
عضو هیأت علمی دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
· مهندس میلاد صالحی
محقق در زمینهی فروش و بازاریابی و بنیانگذار وبسایت اپریویو
برگزیدگان:
تیم اول: همزاد من شو (برندهی جایزهی ۳ میلیون تومانی)
یک بازی برای تشخیص افسردگی بر پایه تست روانشناسی که به دلیل ارتباط با ضمیر ناخودآگاه فرد میتواند با دقت بالاتری افسردگی فرد را تشخیص دهد.
تسهیلگر: ندا قدیری
اعضای تیم:
· سید فخرالدین نوربهبهانی
· میلاد محمدی
· نرگس غریبی
· ثمین سهیلی
· آناهیتا تقییار
· آزاده رضوانی
تیم دوم: Artus App (برندهی جایزهی دو میلیون تومانی)
اپلیکیشن نقاشی AR که هر کسی میتواند نقاشی خود را با دیگران به اشتراک هم بگذارد و افراد دیگر میتوانستند در هر نقطه مکانی، نقاشی دیگران را مشاهده کنند.
تسهیلگر: حمیدرضا اشکیان
اعضای تیم:
· پریا خانکه
· ریحانه تابش
· علی معمار
· فاطمه انتظاری
· محدثه خردمند
تیم سوم: ایموشی (برندهی جایزهی یک میلیون تومانی)
یک بازی برای تقویت و آگاهی از هوش هیجانی در کودکان که باعث میشود کودک انواع احساسات را بشناسد و بداند در مواقع حساس چه پاسخی به احساسات بدهد.
تسهیلگر: کوثر شجاعی
اعضای تیم:
· رویا درخشنده
· محمد جواد دهقان
· سپیده مقدس
· سونیا ابطحی
· کیمیا خیراللهی
· سجاد سلطان حسینی
هر سه تیم برگزیده موفق به کسب امتیاز لازم جهت استقرار در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان نیز شدند.