متن جستجو را وارد كنيد
!!!b1!!!
!!!b1!!!
صفحه اصلي
درباره مرکز
داستان ما
خانواده مرکز
امكانات و خدمات
تيمهاي مركز
گزارش عملكرد
در آينه رسانهها
گالری تصاویر
كارگاهها و دورهها
رويدادها
شبكه مربيان
پژوهش
كنفرانس CGCO
كتابخانهي مجازي
سرگرميهاي جدي
ثبت نام دوره ها
ارتباط با ما
دومین و سومین دوره برنامهنویسی مقدماتی با پایتون (12 تا 16 سال)- تابستان 1402
در تابستان 1402 دوره برنامهنویسی به زبان پایتون برای نوجوانان 12 تا 16 سال در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
زبان برنامهنویسی پایتون (Python) یکی از زبانهای برنامهنویسی است که فراگیری آن ساده است و در عین سادگی، کارایی فوقالعادهای دارد. پایتون در مقایسه با دیگر زبانهای برنامهنویسی، گرامر بسیار سادهای برای تایپ و اجرای برنامهها دارد. کدهای نوشتهشده به این زبان خوانایی بالایی دارند و برنامههای آن را میتوان با تعداد خط کد کمتری نسبت به زبانهایی مانند C و Java نوشت.
در این دوره این سرفصلها تدریس شد:
o آشنایی با مفاهیم کلی و اولیهی علم رایانه
o آشنایی با ماهیت زبانهای برنامهنویسی و چرایی استفاده از آنها
o آشنایی با تاریخچه، جایگاه و گسترهی کاربردهای زبان برنامهنویسی پایتون
o آشنایی با نصب و راهاندازی برنامه پایتون (نصب پایتون، ویرایشگرهای متنی و محیطهای توسعه (IDE))
o آشنایی با مفهوم حافظه و متغیر و انواع داده و ساختار داده
آشنایی با انواع حافظه در رایانه
آشنایی با مفهوم متغیر و انواع متغیر و نحوه مقداردهی (آموزش مفهوم ذخیرهسازی موقت داده)
آشنایی با ساختار داده (لیست، تاپل، دیکشنری)
o آشنایی با عملگرهای ریاضی، مقایسهای و منطقی
بررسی عملکردها، ترکیب عملگرها و اولویت آنها
o ارتباط با کاربر – آموزش تابع input
مثالها: دریافت سال تولد و چاپ سن فرد
محاسبه محیط و مساحت اشکال ساده هندسی
o ماژول و کتابخانه
آشنایی با مفهوم کتابخانه و نحوهی استفاده از آنها
آشنایی با کتابخانهی گرافیکی Turtle
آشنایی با سایر کتابخانهها مانند math، time، random و ...
مثالها: رسم اشکال، شبیهسازی حرکت یک مولکول گاز در یک سیلندر، رسم صفحه شطرنج
o دستورات شرطی
آشنایی با مفهوم شرط و دستور if
آشنایی با دستورهایif – else
آشنایی با دستورهای if –elsif-else
آشنایی با شرطهای تودرتو
مثالها: بازی سنگ-کاغذ-قیچی، بازی حدس اعداد، نام کاربری و گذر واژه، تشخیص مثلث
o آشنایی با مفهوم حلقه، آموزش دستور for و while
مثالها: معکوس کردن کلمه، بازی فکر بکر (Cows and Bulls)، محاسبه اعداد اول، محاسبه معدل، محاسبه بزرگترین و کوچکتر عدد
ترسیم اشکال اسلیمی
ترسیم مثلث بر روی محور مختصات، محاسبه محیط و مساحت به روش هرون، تقسیم یک مثلث به چهار مثلث هماندازه
شبیهسازی ساعت عقربهای
آموزش الگوریتم پول خرد و بهینه کردن آن
o آشنایی با مفهوم تابع
آشنایی با مفهوم استفاده مجدد از کد
آموزش نحوه تعریف تابع، ورودیها و خروجیهای تابع و دستور return
مثالها: تابع تشخیص عدد زوج و فرد، تابع تولیدکنندهی دنبالهی فیبوناچی
o آشنایی با مفهوم الگوریتم و تکنیکهای برنامهنویسی (شکستن مسأله به قسمتهای کوچکتر)
o آشنایی با مفهوم کدنویسی تمیز
شرکتکنندگان در این دوره به صورت هدفمند و پروژهمحور ساخت چهار بازی را تمرین خواهند کرد:
• بازی حدس سن افراد
• بازی یافتن عدد از میان لیستی از اعداد
• بازی پنالتی
• بازی لاکپشت و توپ
تاریخ:
1402/08/08
تعداد بازدید:
215
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به
مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان
می باشد
ثبت طرح پژوهشی
درخواست استقرار در مرکز
همکاری با ما
Powered by
Dorsa
Portal