متن جستجو را وارد كنيد
!!!b1!!!
!!!b1!!!
صفحه اصلي
درباره مرکز
داستان ما
خانواده مرکز
امكانات و خدمات
تيمهاي مركز
گزارش عملكرد
در آينه رسانهها
گالری تصاویر
كارگاهها و دورهها
رويدادها
شبكه مربيان
پژوهش
كنفرانس CGCO
كتابخانهي مجازي
سرگرميهاي جدي
ثبت نام دوره ها
ارتباط با ما
برنامهنویسی مقدماتی با پایتون- تابستان 1401
در تابستان 1401 و پس از برگزاری دورهی بازیسازی با اسکرچ، دورهی برنامهنویسی به زبان پایتون برای نوجوانان 12 تا 16 سال در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان رگزار شد.
زبان برنامهنویسی پایتون (Python) یکی از زبانهای برنامهنویسی است که فراگیری آن ساده است و در عین سادگی، کارایی فوقالعادهای دارد. پایتون در مقایسه با دیگر زبانهای برنامهنویسی، گرامر بسیار سادهای برای تایپ و اجرای برنامهها دارد. کدهای نوشتهشده به این زبان خوانایی بالایی دارند و برنامههای آن را میتوان با تعداد خط کد کمتری نسبت به زبانهایی مانند C و Java نوشت. پایتون جزء زبانهایی با منبع کد آزاد است و به همراه کتابخانههای مختلف، به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارد. پایتون یکی از محبوبترین زبانهای برنامهنویسی دنیا است که هم در بین مبتدیان و هم در میان حرفهایها طرفدار دارد و شرکتهای بزرگی مانند گوگل، ناسا، اینستاگرام، یوتیوب، دراپباکس و بسیاری از دانشگاهها و مراکز علمی برای پروژههای تحقیقاتی خود از این زبان استفاده میکنند که نشان از موفقیت و قدرت آن دارد.
در تابستان 1401 و پس از برگزاری دورهی بازیسازی با اسکرچ، دورهی برنامهنویسی به زبان پایتون برای نوجوانان 12 تا 16 سال در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان از 18 مرداد تا 8 شهریور روزهای یکشنبه و سهشنبه از ساعت 9 تا 11 برگزار شد.
مدرس دوره مهندس ابوالفضل باقری کارشناس ارشد مهندسی نرمافزار بود که 18 سال سابقه تدریس رشته شبکه و نرمافزار در هنرستانها را دارد. وی مؤلف کتابهای درسی سال دوازهم رشته شبکه و نرمافزار، مؤلف بخش برنامهنویسی پایتون کتاب کار و فناوری پایه هفتم، مؤلف کتاب برنامهنویسی اسکرچ جونیور، مؤلف کتاب برنامهنویسی اسکرچ و مؤلف کتاب برنامهنویسی پایتون نیز میباشد.
در این دوره این سرفصلها تدریس شد:
آشنایی با مفاهیم کلی و اولیهی علم رایانه
آشنایی با ماهیت زبانهای برنامهنویسی و چرایی استفاده از آنها
آشنایی با تاریخچه، جایگاه و گسترهی کاربردهای زبان برنامهنویسی پایتون
آشنایی با نصب و راهاندازی برنامه پایتون (نصب پایتون، ویرایشگرهای متنی و محیطهای توسعه (IDE))
آشنایی با مفهوم حافظه و متغیر و انواع داده و ساختار داده
آشنایی با انواع حافظه در رایانه
آشنایی با مفهوم متغیر و انواع متغیر و نحوه مقداردهی (آموزش مفهوم ذخیرهسازی موقت داده)
آشنایی با ساختار داده (لیست، تاپل، دیکشنری)
آشنایی با عملگرهای ریاضی، مقایسهای و منطقی
بررسی عملکردها، ترکیب عملگرها و اولویت آنها
ارتباط با کاربر – آموزش تابع input
مثالها: دریافت سال تولد و چاپ سن فرد
محاسبه محیط و مساحت اشکال ساده هندسی
ماژول و کتابخانه
آشنایی با مفهوم کتابخانه و نحوهی استفاده از آنها
آشنایی با کتابخانهی گرافیکی Turtle
آشنایی با سایر کتابخانهها مانند math، time، random و …
مثالها: رسم اشکال، شبیهسازی حرکت یک مولکول گاز در یک سیلندر، رسم صفحه شطرنج
دستورات شرطی
آشنایی با مفهوم شرط و دستور if
آشنایی با دستورهایif – else
آشنایی با دستورهای if –elsif-else
آشنایی با شرطهای تودرتو
مثالها: بازی سنگ-کاغذ-قیچی، بازی حدس اعداد، نام کاربری و گذر واژه، تشخیص مثلث
آشنایی با مفهوم حلقه، آموزش دستور for و while
مثالها: معکوس کردن کلمه، بازی فکر بکر (Cows and Bulls)، محاسبه اعداد اول، محاسبه معدل، محاسبه بزرگترین و کوچکتر عدد
ترسیم اشکال اسلیمی
ترسیم مثلث بر روی محور مختصات، محاسبه محیط و مساحت به روش هرون، تقسیم یک مثلث به چهار مثلث هماندازه
شبیهسازی ساعت عقربهای
آموزش الگوریتم پول خرد و بهینه کردن آن
آشنایی با مفهوم تابع
آشنایی با مفهوم استفاده مجدد از کد
آموزش نحوه تعریف تابع، ورودیها و خروجیهای تابع و دستور return
مثالها: تابع تشخیص عدد زوج و فرد، تابع تولیدکنندهی دنبالهی فیبوناچی
آشنایی با مفهوم الگوریتم و تکنیکهای برنامهنویسی (شکستن مسأله به قسمتهای کوچکتر)
آشنایی با مفهوم کدنویسی تمیز
کلاسها بهصورت حضوری و عملی با رعایت پروتکلهای بهداشتی در سایت تخصصی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برگزار شد. به شرکتکنندگان گواهی رسمی انگلیسی از طرف مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان اعطا شد.
تاریخ:
1401/06/19
تعداد بازدید:
519
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به
مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان
می باشد
ثبت طرح پژوهشی
درخواست استقرار در مرکز
همکاری با ما
Powered by
Dorsa
Portal