بازی‌سازی با اسکرچ برای نوجوانان-تابستان 1401

در تابستان 1401 با همکاری جهاد دانشگاهی استان اصفهان، دوره‌ی بازی‌سازی با پلتفرم اسکرچ برای نوجوانان برگزار شد.

اسکرچ یک زبان‌ برنامه نویسی با محیط گرافیکی و بسیار جذاب است که امکان ساخت بازی، پویانمایی و داستان‌های تعاملی را فراهم می‌کند. زبان اسکرچ (Scratch) برای آموزش به کودکان 8 الی 16 سال طراحی شده است؛ ولی به جرأت می‌توان گفت که زبانی بسیار مفید برای همه‌ی افرادی است که قصد یادگیری مفاهیم برنامه‌نویسی را دارند. اسکرچ بهترین زبان برای شروع یادگیری مفاهیم برنامه‌نویسی است و مقدمه‌ی بسیار خوبی برای یادگیری سایر زبان‌های برنامه‌نویسی در همه‌ی گروه‌های سنی است. این برنامه رایگان و قابل نصب روی انواع دستگاه‌ها می‌باشد.

با یادگیری زبان برنامه‌نویسی اسکرچ، روش‌های خلاقانه‌ای برای حل مسأله بصورت گام به گام را می‌آموزید. این مهارت همچنین باعث پرورش تفکر الگوریتمی، ارتقاء مهارت حل مسأله و افزایش توانایی ایده‌­پردازی و خلاقیت در کودکان و نوجوانان می‌شود.

در تابستان 1401 با همکاری جهاد دانشگاهی استان اصفهان، دوره‌ی بازی‌سازی با پلتفرم اسکرچ برای نوجوانان 12 تا 16 سال در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان از 12 تیر تا 9 مرداد روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت 9 تا 11 برگزا شد.

مدرس دوره مهندس ابوالفضل باقری کارشناس ارشد مهندسی نرم‌افزار بود که 18 سال سابقه تدریس رشته شبکه و نرم‌افزار در هنرستان‌ها را دارد.

وی مؤلف کتاب‌های درسی سال دوازهم رشته شبکه و نرم‌افزار، مؤلف بخش برنامه‌نویسی پایتون کتاب کار و فناوری پایه هفتم، مؤلف کتاب برنامه‌نویسی اسکرچ جونیور، مؤلف کتاب برنامه‌نویسی اسکرچ و مؤلف کتاب برنامه‌نویسی پایتون نیز می‌باشد.

در این دوره این سرفصل‌ها تدریس شد:

آشنایی با محیط برنامه
آشنایی با پشت صحنه، اشیاء و چگونگی استفاده از آنها
کار با ابزارهای طراحی (طراحی و ویرایش انواع کاراکتر) – مثال ترسیم سیب، گل و …
آشنایی با بخش حرکت و دستورات آن (آموزش دستورات goto و glide و مفهوم محور مختصات)
آشنایی با بخش ظاهر و ساخت پویانمایی
آشنایی با بخش صدا (چگونگی وارد کردن صدا، ضبط صدا و ویرایش صدا) – مثال سوره‌های قرآن
آشنایی با پرسش و پاسخ و جواب
آشنایی با دستورات تصمیم‌گیری و شرط
آشنایی با افزونه قلم (آموزش ترسیم اشکال هندسی)
آشنایی با دستورات کنترلی و تکرار – مثال وزن اعداد، ترسیم سطری و ستونی و هوای بارانی
آشنایی با کاربرد انتشار پیام – مثال ساخت برنامه نقاشی (Paint) ساده و دستگاه ضبط صوت
آشنایی با مفهوم متغیر و کاربردها (دریافت ورودی از کاربر) – مثال ارزش مکانی
آشنایی با بخش عملگرها و استفاده از عملگرهای ریاضی (مثال ماشین حساب)
آشنایی با مفهوم لیست و کاربرد آن (مثال استان‌های کشور ایران، دفترچه تلفن و بازی حدس اعداد)
آشنایی با مفهوم تابع و کاربرد آن
 
کلاس‌ها به‌صورت حضوری و عملی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سایت تخصصی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برگزار شد. به شرکت‌کنندگان گواهی رسمی انگلیسی از طرف مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان اعطا شد.
 
 
 
تاریخ:
1401/06/19
تعداد بازدید:
403
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal