کمپ بازی سازی تابستانی 97

 در تابستان 1397 در مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان، امسال دست به یک تجربه‌ی جدید، هیجان‌انگیز و کم‌نظیر زدیم و اولین کمپ بازی‌سازی را برگزار کردیم.

پس از برگزاری دوره‌های طراحی سه‌بعدی، تکسچرینگ، نقاشی دیجیتال مقدماتی و پیشرفته و یونیتی در تابستان 1396 در مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان، امسال دست به یک تجربه‌ی جدید، هیجان‌انگیز و کم‌نظیر زدیم و از 23 تیر تا 31 مرداد 1397 به مدت 6 هفته اولین کمپ بازی‌سازی را برگزار کردیم.
 
 
این کمپ شامل 90 ساعت آموزش‌های فشرده و مفید بازی‌سازی از شنبه تا سه‌شنبه‌ی هر هفته از صبح تا ظهر بود. رصد واقعیت‌های صنعت بازی‌سازی نشان می‌دهد کسانی که علاوه بر تخصص در یک حوزه، از شاخه‌های دیگر سررشته و شناخت داشته باشند موفق‌تر هستند و در قالب تعاملات تیمی بهتر عمل می‌کنند. به‌علاوه بسیاری از کسانی که در آغاز این راه قرار دارند، با تخصص‌های مختلف بازی‌سازی آشنا نیستند و این سردرگمی باعث اتلاف وقت و دلسردی می‌شود. این بود که از یونیتی و طراحی هنری دوبعدی و سه‌بعدی و انیمیشن و صدا و موسیقی گرفته تا دیزاین و درآمدزایی و تحلیل و بهینه‌سازی و مطالبی که کمتر در مورد آن شنیده‌اید و فوت‌های کوزه‌گری درآمدزایی در صنعت بازی‌سازی هستند را در قالب یک دوره‌ی جامع گنجاندیم. سعی کردیم مباحث هر هفته مرتبط با یکی از بخش‌های پایپ‌لاین بازی‌سازی باشد و به همین انگیزه، هر هفته را نامگذاری کردیم!
 
یکی از جنبه‌های مهم بازی‌سازی، توانایی کار در قالب یک تیم است که از این جنبه نیز غافل نماندیم. در همان هفته‌ی اول مخاطبان کمپ در قالب 4 تیم تقسیم شدند تا آموزش‌های کلاسی را برای ساخت بازی‌های واقعی و در محیط تیمی به کار گیرند. به این منظور 30 ساعت کار تیمی زیر نظر منتورهای مجرب و باسابقه در حوزه‌ی بازی‌سازی تدارک دیدیم تا تیم‌ها بتوانند از تجربیات آن‌ها برای ساخت بهتر بازی‌شان استفاده کنند.
شرایط ورود به کمپ علاقه و دانشی ابتدایی در زمینه‌ی بازی‌سازی بود که می‌توانست آشنایی با یک موتور بازی‌سازی ساده یا یک زبان برنامه‌نویسی یا طراحی هنری باشد.
در این دوره 20 ساعت آموزش یونیتی داشتیم که دکتر حامد موحدیان عطار و حسین نجفی مدرسان آن بودند. مهرداد رضایی در 14 ساعت مخاطبان را با هنر دوبعدی و کاربرد آن در بازی‌سازی آشنا کرد. هنر سه‌بعدی و کاربرد آن در بازی‌سازی در 18 ساعت توسط حمید حدیدی و احسان سراهیان تدریس شد. امیررضا انواری هم در 6 ساعت اصول دیزاین را آموزش داد. در کنار این بخش‌های بلندمدت، کلاس‌های دیگری هم داشتیم که کوتاهتر و البته جذاب و کاربردی بودند: مقدمات هنر در بازی‌سازی (احسان سراهیان)، مدل‌های درآمدزایی در گیم (امیررضا انواری)، صدا و موسیقی در بازی‌های رایانه‌ای (نیما قاسمی)، آشنایی با نحوه‌ی انتشار بازی در بازار (میثاق آقاخانی)، انتشار بازی در بازارهای بین‌المللی (امین رفیع‌زاده)، ترفندهای طراحی UI/UX (حمید راست‌قلم)، ابزارهای کمکی توسعه‌ی پروژه (میثاق آقاخانی)، تحلیل و بهینه‌سازی (سید محمد حسینی)، روش‌های تست بازی‌ها (میثاق آقاخانی)، تبلیغات (امین رفیع‌زاده)، پشتیبانی (میثاق آقاخانی). میثاق آقاخانی، امیررضا انواری، سیدمحمد حسینی و حمید راست‌قلم از استودیوی بازی‌سازی پاپاتا منتورهای دائمی کمپ بودند.
 
هفته‌ی اول
هفته‌ی اول کمپ با صحبت‌های دکتر راستی مدیر مرکز بازی‌های رایانه‌ای در مورد اهداف و انتظارات از کمپ شروع شد و بعد شرکت‌کنندگان هرکدام خودشان را به‌ صورت خلاصه معرفی کردند. نکته‌ی امیدوارکننده این بود که اکثر بچه‌ها صاحب تجربه و علاقه در ساخت و طراحی گیم داشتند.
استادان روز اول، امیررضا انواری و سیدمحمد حسینی از استودیو پاپاتا بودند.
امیر طراح بازی و تجربه کاربری است. او از بنیانگذاران استودیو بازی سازی پاپاتا بوده و در کارنامه حرفه‌ای خود مشارکت در تولید بازی‌های پرطرفدار هشتمین حمله 1 و 2، سبقت و کات را دارد. وی تجربیات خوبی در زمینه تحلیل مدل‌های موفق بازی‌های آنلاین و تحلیل رفتار بازیکنان در این سبک از بازی‌ها دارد. امیر در روز اول دیدگاهی کلی از آنچه در کمپ خواهد گذشت و منظری از آنچه در بازی‌سازی می‌گذرد را ارائه کرد و در مورد کار تیمی و 10 نکته مهم در روند ساخت بازی سخن گفت.
سید محمد حسینی هم از استودیو پاپاتا به جمع ما پیوسته بود که در برنامه‌نویسی، بهینه‌سازی بازی، طراحی و مدل‌سازی محیط و مراحل بازی تبحر دارد. ازجمله آثار موفقی که وی در آن‌ها نقش داشته می‌توان به پروژه‌های شناحته شده و محبوبی چون هشتمین حمله 1 و 2 و سبقت اشاره کرد. از علاقمندی‌های دیگر او هوش مصنوعی، یادگیری ماشین وGamification است. سید در ادامه‌ی صحبت‌های امیر در مورد گشودن راه پیروزی از میان شکست‌ها و همینطور پابلیش کردن محصول و اهمیت آن مطالبی بیان کرد.
روز دوم را دکتر حامد موحدیان عطار با کلاس یونیتی شروع کرد و تاریخچه و جایگاه و کلیاتی در مورد موتورهای بازی‌سازی را بیان کرد. حامد از سال 78 در زمینه گرافیک کامپیوتری شامل مدل‌سازی سه‌بعدی، پیکره‌بندی کاراکترها، جلوه‌های ویژه، ساخت انیمیشن و ... فعالیت و تدریس و در پروژه‌های کوتاه و بلند انیمیشن شرکت داشته است. حامد فارغ‌التحصیل دکترای نرم افزار کامپیوتر از دانشگاه اصفهان و مدرس تمرکز بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه است.
در جلسه‌ی دوم روز دوم، شرکت‌کنندگان کمپ پای صحبت‌های احسان سراهیان نشستند که در مورد کلیات هنر در بازی‌های رایانه‌ای سخن گفت. احسان دارای بیش از 16 سال سابقه اجرایی در همکاری و سرپرستی تیم‌های مختلف در زمینه تیزر تبلیغاتی، جلوه ویژه سینمایی، انیمیشن، سریال و بازی‌های کامپیوتری و مدرس دانشگاه در رشته‌های گرافیک و سینما است.
مروری بر سبک‌های هنری دوبعدی پر استفاده در گیم و پایپلاین تولید آنها مانند کات اوت، cell و ترکیبی همراه با مثال بازی‌های Machinurium، Rayman و Sonic و مروری بر نحوه تولید بخش هنری سه بعدی همراه با مثال از بازی Darksider بخش‌های مهم صحبت‌های احسان را تشکیل می‌داد.
روز سوم با کلاس دیزاین امیر انواری شروع شد. امیر در مورد اینکه طراحی بازی چیست وطراح بازی کیست؟ و سند طراحی بازی سخن گفت و بحث شناخت ژانر و پلتفرم را آغاز کرد.
مهرداد رضایی از ساعت دوم به جمع شرکت‌کنندگان در کمپ پیوست و بحث هنر دوبعدی در ساخت گیم را آغاز کرد. مهرداد انیماتور دوبعدی و کارگردان انیمیشن با 20 سال تجربه و دریافت جوایز متعدد داخل و خارج، مدرس دانشگاه، داور چند دوره جشنواره خوارزمی و دکترای انیمیشن از دانشگاه نیویورک و تکنولوژی آمریکا است. جدیدترین بازی او «آناهیتا» است که در جشنواره های متعدد داخل و خارج در بخش رقابتی کاندیدای دریافت جایزه است و در TGC2018 جایزه‌ی بهترین بازی از نگاه مخاطبان را ربود.
آشنایی با Thumbnail، Story board و Layout و تفاوت آن‌ها، معرفی نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی، آشنایی با برنامه‌ی Adobe Animate CC تا مرحله‌ی گرافیک و همینطور اصول طراحی با کاغذ و مداد از نکات اصلی صحبت‌های مهرداد بود.
آخرین روز آموزشی کمپ این هفته با کلاس یونیتی حسین نجفی شروع شد. حسین از نوجوانی کار با پکیج‌های سه‌بعدی را شروع کرده و 7 سال تجربه کار با موتورهای بازی سازی دارد که تجسم فضای همزمان در معماری از جمله آنهاست. او در پروژه‌هایی از جمله بازی محافظ زمین شرکت داشته است. حسین از بنیانگذاران استودیو مترسک و در بخش طراحی و توسعه بازی آن مشغول به فعالیت است. در این جلسه حسین درمورد مفاهیم پایه در یونیتی صحبت کرد و در حد نیاز پنل‌ها و پنجره‌های یونیتی و کاربرد آن‌ها را توضیح داد. سپس با یک پروژه‌ی ساده به آموزش کامپوننت‌های پرکاربرد یونیتی و نحوه ساخت و استفاده از کامپوننت‌های جدید که کاربر می‌تواند اضافه کند، پرداخت.
امیررضا انواری در دومین جلسه‌ی دیزاین بحث ژانرها و پلتفرم‌ها را ادامه داد و جایگاه مهارت/شانس و بالانس در بازی را بیان کرد.
روز چهارشنبه، شرکت‌کنندگان در کمپ برای تیم‌سازی گرد هم آمدند و با راهنمایی امیررضا انواری و سید محمد حسینی و حمید راست‌قلم به 4 تیم تقسیم شدند. مقرر شد از هفته‌ی دوم کار تیمی به‌صورت منظم آغاز شود و هر روز بعدازظهر از ساعت 13 تا 18 تیم‌ها برای به‌کارگیری آنچه در آن هفته آموخته‌اند با تمرکز بر بازی‌ای که می‌خواهند بسازند، در کنار هم کار کنند.
 
 هفته‌ی دوم
هفته دوم از 23 تا 31 تیرماه برگزار شد. اصول دیزاین، هنر دو بعدی در گیم، یونیتی، هنر سه بعدی در گیم و درآمدزایی در گیم، مباحث تدریس شده در این هفته بودند.
در اولین روز هفته دوم، امیررضا انواری در آخرین جلسه از دوره اصول دیزاین در مورد مکانیک، قواعد و داستان، MVP، Prototype، اقتصاد و Coreloop سخن گفت.
مهرداد رضایی در جلسه‌ی دوم هنر دوبعدی به آموزش برنامه‌ی Adobe animate CC شامل ساخت انیمیشن به روش‌های hand drawing و classic tween و shape tween پرداخت. ساخت movie clip که از ارکان اصلی این برنامه و برای اسپرایت‌سازی جهت بازی‌ها بسیار مفید است و همچنین بخش اول قوانین انیمیشن‌سازی، از مباحث دیگر مهرداد در این جلسه بود.
جلسه‌ی سوم هنر دوبعدی به ادامه یادگیری برنامه‌ی Adobe animate cc اختصاص داشت و شامل ساخت انیمیشن به روش‌های Motion tween و Bones بود. در ادامه، شرکت‌کنندگان به تمرین عملی مطالب تدریس شده پرداختند. ساخت bouncing ball اولین تمرین انیمیشن‌سازی بود. در ادامه، بخش دوم قوانین انیمیشن‌سازی و بخش اول طراحی بدن انسان یعنی طراحی سر آموزش داده شد.
دو جلسه یونیتی هفته دوم با تدریس حسین نجفی به موارد کلی در مورد ورودی‌ها در پروژه یونیتی، بعضی متدهای پرکاربرد، فیزیک و نیروها در موتور فیزیک یونیتی و همینطور کلیات رابط کاربری در یونیتی و بعضی آبجکت‌های پرکاربرد در UI که برای اجرای پروژه نیاز بود، اختصاص داشت.
این هفته حمید حدیدی برای نخستین بار در کمپ بازی‌سازی برای تدریس هنر سه‌بعدی در گیم حضور یافت. او کارگردان فنی جلوه‌های ویژه سینمایی و بازی‌های رایانه‌ای و یکی از هنرمندان سه‌بعدی شرکت فیلم‌سازیMakuta در هندوستان است که به‌عنوان متخصص طراحی سه‌بعدی، جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری VFX و رندر در کمپ حضور دارد.
اولین جلسه‌ی هنر سه‌بعدی به کلیات نرم افزار 3D MAX و طراحیUI اختصاص یافت. در جلسه دوم حمید نحوه دانلود asset از سایت‌های مخصوص و import آن در نرم افزار 3D و همچنین export آن به موتور بازی را توضیح داد و گذری مقدماتی به UV نیز داشت.
در کارگاه مدل‌های درآمدزایی در گیم، امیررضا انواری شرکت‌کنندگان را با انواع مدل‌های کسب درآمد و نیز نحوه‌ی انتخاب مدل مناسب آشنا کرد. و در مورد ترفندهای موثر در کسب درآمد با شرکت‌کنندگان سخن گفت.
 
 هفته‌ی سوم
از 6 الی 10 مردادماه کمپ، هفته سوم خود را با دوره‌های هنر دوبعدی در گیم، هنر سه‌بعدی در گیم و بازی‌سازی با یونیتی پشت سر گذاشت و همچنین کارگاه صدا و موسیقی در بازی‌های رایانه‌ای با تدریس نیما قاسمی برگزار شد.
کارگاه هنر دو بعدی به اتمام یادگیری برنامه‌ی Adobe animate CC، شامل حرکت دوربین و عمق دادن به لایه‌ها و تبدیل تصاویر بیت‌مپ به وکتور و نهایتا خروجی برای پلتفورم‌های موبایل و دسکتاپ با تکنولوژی Adobe Air اختصاص یافت. همچنین نحوه‌ی خروجی گرفتن نهایی کاراکتر با روش PNG sequence و Sprite sheet آموزش داده شد و سپس شرکت‌کنندگان یک ساعت به تمرین عملی پرداختند. پس از آن قوانین متحرک‌سازی و آموزش آناتومی طراحی بدن انسان (مبحث طراحی سر) مورد بحث قرار گرفت.
جلسات یونیتی در هفته سوم به تمرین عملی مطالب تدریس شده اختصاص یافت. همچنین نحوه‌ی استفاده از فیزیک یونیتی و اسکریپتنویسی در موضوع فیزیک آموزش داده شد.
در دوره هنر سه‌بعدی، حمید حدیدی شرکت‌کنندگان را با نرم افزار مودو آشنا کرد و یک asset را برای استفاده در بازی اجرا کرد. مودو نرم‌افزاری است که تمام ابزارهای مورد نیاز خط تولید آرت گیم را در خود دارد. مراحل Base model، Sculpt، Retopology، Uv، Bake normal، Texture و Material اجرا شد. همچنین در ادامه‌ی کلاس استفاده از تصاویر reference برای ساخت تمامی تکسچرهای مورد نیاز مانند base color - ao - roughness و ... در فوتوشاپ اجرا و آموزش داده شد.
کارگاه صدا و موسیقی در گیم را نیما قاسمی که از آواگیمز مهمان ما بود برگزار کرد. نیما طراح صدا و آهنگساز است. 10 سال سابقه همکاری در حیطه فیلم و ویدئو آرت و 4 سال تجربه کار در بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد. از جمله بازی‌های بین المللی که نیما در آنها همکاری داشته می‌توان به Memoranda ، Children of Morta، Santorini، و Lona اشاره کرد. نمونه‌های کار او را می‌توانید درnemoghasemi.com ببنید.
مباحثی که در کارگاه 4 ساعته به آنها پرداخته شد، معرفی چالش‌های هنری و فنی صدا و موسیقی در گیم، معرفی شاخصه‌های اصلی صدا، نحوه شبیه‌سازی صداها بر اساس شاخصه‌های اصلی، معرفی Dynamic Range ،Frequency Rang ، Imaging و پیش‌بینی نحوه چینش صداها، فاکتورهای اصلی که در ساخت موسیقی گیم می‌بایست مورد توجه قرار گیرند و معرفی نرم افزارهای تعاملی پیاده‌سازی و ویرایش صدا بود. در پایان کلاس شرکت‌کنندگان پروژه‌ای را به صورت نمونه انجام دادند.
در پایان هفته سوم اعضای تیم‌ها با انسجام و انگیزه بیشتری به کار تیمی پرداختند. امیررضا انواری، حمید راست‌قلم، سیدمحمد حسینی و میثاق آقاخانی که منتورهای ثابت کمپ هستند، پیشرفت تیم‌ها را ارزیابی کرده و به سوالات و نیازهای آنها پاسخ دادند. روند پیشرفت تیم‌ها مثبت‌تر از گذشته بود و با نیم‌نگاهی که به جایزه‌ی نقدی و نیز فرصت تیم برتر برای استقرار در مرکز بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان و نیز ورود به دوره‌ی پیش‌شتاب‌دهی آواگیمز داشتند، انگیزه‌ها و تلاش‌ها رنگ دیگری به خود گرفته بود.
 
هفته‌ی چهارم
در هفته چهارم مهرداد رضایی در ادامه کارگاه هنر دو بعدی در گیم مبحث کارگردانی صفحات XSheet و نحوه‌ی پر کردن آن توسط ریتم‌بندی و استاپ‌واچ را به شرکت‌کنندگان آموزش داد. آناتومی بدن انسان و نحوه کار با فریلنسر ورک بخش‌های دیگر کلاس‌های مهرداد بود.
حمید حدیدی در کارگاه هنر سه‌بعدی در گیم در مورد روشهای texture به صورت سه‌بعدی بر روی آبجکت‌ها صحبت کرد و شرکت‌کنندگان را با دو نرم افزار substance painter و substance designer آشنا کرد.
امین رفیع‌زاده بحث تبلیغات را به‌صورت مفصل برای مخاطبین تشریح کرد. امین بنیان گذار و مدیر استادیو اَره برقی است. علاوه بر کارگردان فنی و هنری بازی های ویدئویی، تخصص وی در زمینه مدل سازی 3 بعدی، ساخت انیمیشن، طراحی مراحل بازی، نورپردازی و جلوه های ویژه می باشد. وی همچنین مهارتهای کافی در زمینه ساخت تیزر و پوسترهای تبلیغاتی برای گیم نیز دارد.
بیان مفهوم تبلیغات از نظر فیزیکی و دیجیتالی (Physical and Digital Ads)، معرفی انواع تبلیغات از نظر استاتیکی و دینامیکی (Static and Dynamic Ads)، بیان اصول و ساختار تبلیغات ویدئویی (Video Ads)، Announcement Teaser، Game Trailer، Gameplay، Docummentary، بیان اصول و ساختار تبلیغات عکسی (Image Ads)، Poster، Screenshot، Banner، معرفی یک فرمول کلیدی در ساخت تبلیغات ویدئویی و ابزارهای مورد استفاده در ساخت آنها، تحلیل تبلیغات ویدئویی ساخته شده برای تعدای از بازی های پرطرفدار، آموزش ساخت Game Trailer برای بازی ZKILLER، آموزش تکنیک های استفاده از موتور بازی سازی Unity برای گرفتن انواع رندرهای مختلف جهت تولید Poster و Screentshot، آموزش ساخت Poster و Screenshot برای هر دو نسخه موبایل و PC بازی ZKILLER، بیان اصول و تکنیک های ارتباط برقرار کردن با Promoters ،Investors و Publishers در سراسر دنیا، روش ها و تکنیک های ساخت وبسایت و ایمیل تبلیغاتی جهت معرفی بازی توسعه داده شده و معرفی تعدادی از سایت های مهم و کلیدی در زمینه تبلیغات به منظور نمایش و گسترش بازی توسعه داده شده از مواردی بود که امین به آن‌ها پرداخت.
در جلسات پایانی کارگاه یونیتی حسین نجفی، به صورت عملی نحوه‌ی پیاده سازی assetهای جدید در پروژه ونیز اضافه کردن ابزارهای جدید به ادیتور یونیتی آموزش داده شد و در جلسه آخر در مورد Scriptable Object، Scriptable Wizard، Build Settings و Player Settings صحبت شد.
میثاق آقاخانی در کارگاه انتشار داخلی در مورد نحوه انتشار بازی، اقدامات لازم برای انتشار، معرفی مارکت‌های اندرویدی و بررسی مارکت کافه بازار صحبت کرد. میثاق از بنیانگذاران استودیو بازی سازی پاپاتا و کارشناس نرم‌افزار است که از سال 88 در حوزه نرم‌افزار به ویژه بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل فعالیت دارد. از جمله سوابق او می توان به مدیریت فنی بازی آنلاین سبقت، مدیریت پروژه های هشتمین حمله 2 و بازی آنلاین کات اشاره کرد.
در آخرین روز از هفته مهرداد رضایی به جمع تیم‌ها پیوست و به آنها در انیمیت صحیح‌تر ایده‌های خود در بازی‌ کمک کرد. همچنین مانند هفته‌های گذشته اعضای تیم‌ها به کار گروهی و استفاده از تجربه‌‌ی منتورها برای ساخت بازی‌های خود پرداختند.
 
 هفته‌ی پنجم
هفته پنجم کمپ بازی‌سازی تابستانی با برگزاری دوره‌های متفاوت و جذابی همراه بود.
در این هفته دکتر موحدیان عطار در ادامه کلاس یونیتی مطالب تکمیلی را به شرکت کنندگان ارائه و به سوالات آنان پاسخ داد.
جلسات پایانی هنر سه‌بعدی در گیم را احسان سراهیان برگزار کرد. وی مروری ‌بر ابزارها و طریقه انیمیشن‌سازی در نرم افزار مکس داشت. همچنین درمورد پایپلاین تولید انیمیشن برای بازیسازی، اسکلت بندی شخصیت در نرم افزار، نسبت دادن اسکلت به مدل در نرم افزار مکس و انیمیت شخصیت و نحوه خروجی گرفتن برای موتور بازیسازی صحبت کرد.
میثاق آقاخانی در کارگاه ابزارهای توسعه پروژه لزوم استفاده از ابزارهای Source Control و نحوه استفاده از git و نرم افزار Source Tree را بیان کرد.
در کارگاه ترفندهای طراحی UX/UI، حمید راست قلم ابتدا چکیده‌ای از مفاهیم UI و UX را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد و ادامه کلاس به صورت عملی و انجام پروژه سپری شد. حمید یکی از بنیان گذاران استودیو بازی سازی پاپاتا است. وی در رشته مهندسی نرم افزار تحصیل کرده او چند سالی است که در صنعت گیم فعالیت دارد و هم‌اکنون کارگردان هنری استدیو پاپاتا می باشد. از جمله پروژه های موفقی که او در ساخت آنها نقش داشته است بازی های سبقت ، کات و هشتمین حمله 1 و 2 می باشد.
در پایان هفته مانند هفته‌های گذشته اعضای تیم‌ها به تکمیل بازی‌های خود پرداخته و از تجریبات منتورها و اساتید بهره بردند.
 
هفته‌ی ششم
آخرین هفته از کمپ تابستانی بازی‌سازی با برگزاری سه کارگاه آموزشی با موضوعات روش‌های تست بازی، انتشار بین‌الملل و تحلیل و بهینه‌سازی پشت سر گذاشته شد.
میثاق آقاخانی در کارگاه روش‌های تست بازی در مورد برنامه‌ریزی تست و نیازمندی‌های آن، تست بازی و روش‌های آن و اقدامات لازم برای پشتیبانی بعد از انتشار بازی صحبت کرد.
در حوزه انتشار بین‌الملل امین رفیع‌زاده به آموزش جامع انتشار بازی بر روی گوگل پلی (Google Play) و آموزش جامع انتشار بازی بر روی استیم (Steam) پرداخت.
کلاس تحلیل و بهینه‌سازی را سیدمحمد حسینی برگزار کرد. در ابتدای کلاس Kpi های بسیار مهم در تحلیل عملکرد بازی‌ها را معرفی کرده و در موردsegmention ، funnel و A/B Test توضیحاتی ارائه داد. سپس از اعضای تیم‌ها خواسته شد در مورد kpiهای مورد استفاده در بازی‌های خود صحبت کنند و در پایان نحوه پیاده سازی دو ابزار آمار گیری پر کاربرد firebase و unity analytics صحبت شد.
در این هفته دو روز به کار تیمی اختصاص داده شد تا تیم‌ها بتوانند بازی‌های خود را تکمیل کرده و خود را برای مراسم اختتامیه آماده کنند.
 
 پایان این دفتر...!
آخرین صفحه‌ی کتاب کمپ بازی‌سازی دانشگاه اصفهان، روز چهارشنبه 31 مرداد 97 مصادف با عید سعید قربان در تالار آوینی دانشگاه اصفهان ورق خورد!
بعد از 6 هفته آموزش‌های فشرده و کار سنگین تیمی، 4 تیم شکل‌گرفته در کمپ بازی‌های ساخته‌شده را به عرصه‌ی رقابتی هیجان‌انگیز آوردند تا حاصل کار خود را به داوران و حاضرین در مراسم اختتامیه (که هم‌زمان با رویداد ماهانه‌ی گیمیت برگزار می‌شد) ارائه کنند و بر سر جایزه‌ی یک میلیون تومانی و فرصت استقرار در مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان رقابت نمایند.
در شروع مراسم و پس از معرفی تیم ها دکتر جواد راستی مدیر مرکز تخصصی بازیهای رایانه ای ضمن خوشامدگویی به میهمانان، توضیحاتی را در مورد برگزاری کمپ و اهداف آن به حضار ارائه داد. پس از آن امیررضا انواری پیرامون نحوه ارائه و پاسخ به سوالات داوران برای شرکت کنندگان نکاتی را بیان کرد. تیم های کمپ از مدت ها قبل خود را آماده ی این روز کرده بودند.
تیم INVI را محمدهادی خوش‌نیت، علی خاکباز، محمدآقاییان و لعیا هاتف‌الحسینی تشکیل داده بودند. بازی این تیم FADE نام داشت که یک بازی کژوال و خوش‌ساخت برای به چالش کشیدن حافظه و حل پازل است و از گرافیک و روانی خوبی برخوردار بود
مهدی رشیدی، محمدمهدی مرادمند، ابوالفضل اسلامی و ندا نوروزی تیم Cloud9 را تشکیل داده بودند که کم‌سن‌ترین تیم کمپ (با حضور سه هنرجوی 17 ساله!) بود.این تیم بازی Last Servive را در این کمپ در سبک وهم‌آمیز ماجراجویی ساخته بودند که برای پلتفرم PC طراحی شده و از آرت خوبی برخوردار است. پوستر زیبای بازی این تیم توجه حاضرین را به خود جلب کرد.
تیم 4ALL از حسین کولیوند، علی صف‌آرافرد، علی کلانتری و عباسعلی دادخواه تشکیل شده بود که از تیم‌های خوب و منظم کمپ بودند و پیشرفت هفته‌ به هفته‌ی آن‌ها چشمگیر بود. بازی Ball Disaster حاصل کار این تیم بود که در سبک پلتفرم ساخته شده بود و تقسیم آن به قطعات یک دقیقه‌ای هیجان‌انگیز و همینطور روان بودن و سبک هنری خاصش از نقاط قوت آن بود.
تیم RZZZ را صبرا جانفزا (مهمان مشهدی کمپ)، زینب میرزاده، بهروز بیاتی، حمیدرضا شبکی‌سازی و ساقی خانی تشکیل داده بودند. برخلاف سایر تیم‌ها، تمرکز این تیم روی ساخت یک بازی جدی به‌هدف کاهش استرس متمرکز شده بود. بازی Healy Feelyحاصل کار این تیم بود که پس از تکمیل و استفاده از سیگنال‌های EEG به‌عنوان ورودی می‌تواند یکی از بازی‌های خوب درمانی تولید داخل باشد.
داوران این رویداد میلاد صالحی مدیر استودیو بازی‌سازی زاناگیمز، دکتر حامد موحدیان عطار یکی از مدرسین باسابقه‌ی گیم و انیمیشن اصفهان و دکتر جواد راستی مدیر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان بودند.
دکتر جواد راستی از سال 1378 وارد دانشگاه اصفهان شد و مقاطع تحصیلی کارشناسی سخت‌افزار کامپیوتر و کارشناسی ارشد و دکتری معماری کامپیوتر را در این دانشگاه گذراند و هم‌اکنون عضو هیأت علمی گروه مهندسی پزشکی این دانشگاه می‌باشد. وی از سال 1392 کارگروه بازی‌های رایانه‌ای را با مشارکت اعضای هیأت علمی رشته‌های گوناگون در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی کرد و مؤسس و مدیر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان و دبیر کنفرانس سالانه‌ی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» می‌باشد. علاقمندی وی توسعه‌ی آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای و زمینه‌ی تخصصی وی گیم‌تراپی و درمان و ارتقاء سلامت جسمی و روحی به‌کمک بازی‌های رایانه‌ای می‌باشد.
میلاد بنیانگذار استودیوی طراحی و توسعه بازی و برنامه‌های موبایل زاناگیمز و زاناموب است که بازی‌های طراحی‌شده توسط او در استورهای مختلف از قبیل اپ‌استور اپل قرار گرفته است. او همچنین برگزیده بهترین بازی موبایل در جشنواره سال 91 بازی‌های رایانه‌ای تهران می‌باشد. میلاد همچنین تجربیات و افتخارات فراوانی در پروژه‌های شبیه‌سازی کمک آموزشی نظامی دارد. سایت AppReview برگزیده ششمین جشنواره وب ایران مرجع نقد و بررسی اپلیکیشن‌های موبایل نیز توسط وی پایه‌گذاری شده است.
هر تیم پس از نمایش تیزر یک دقیقه‌ای از بازی خود، 5 دقیقه فرصت داشت بازی را برای داوران و حاضران ارائه کند و ظرف 5 دقیقه به سؤالات داوران پاسخ دهد.
پس از پایان روال داوری، تیم‌ها در کنار پوسترهای خود به سؤالات مخاطبین پاسخ دادند و تلاش کردند آرای مردمی را برای بازی خود جذب کنند. سرانجام با جمع‌بندی آرای داوران، منتورها، مدرسین و نیز شرکت‌کنندگان در مراسم اختتامیه، تیم INVI برنده‌ی جایزه‌ی یک میلیون تومانی شد و به‌همراه تیم RZZZ فرصت استقرار در مرکز بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان را یافت.
کمپ بازی‌سازی تابستان 97 برای برگزارکنندگان و مدرسان و منتورها و شرکت‌کنندگان، تجربه‌ای جدید بود. 90 ساعت آموزش و 30 ساعت کار تیمی برای انتقال دانش و تجربیات مدرسین باتجربه به کسانی که در ابتدای این راه هستند، راهی طولانی بود که همه با هم پیمودیم. کاستی و قوت‌ها و خاطرات تلخ و شیرین را پشت سر گذاشتیم تا به روز آخر رسیدیم. به امید خدای مهربان و با تکیه بر این تجربیات ارزشمند، دوره‌ها و کمپ‌ها و مدرسه‌های بعدی را با کیفیت بهتری برگزار خواهیم کرد.
 
 
تاریخ:
1398/04/02
تعداد بازدید:
1365
منبع:
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان می باشد
Powered by DorsaPortal