اولين ماراتون بازي‌سازي- 28 الي 30 بهمن 1394
صنعت بازي‌سازي يك بستر جذاب، پايدار و متنوع براي توليد ثروت است كه درآمد افسانه‌اي آن در سال‌هاي اخير، صنعت موسيقي و سينما را پشت سر گذاشته و رشد آن روزبه‌روز روند سريع‌تري به خود مي‌گيرد.
نگاهي به درآمد شركت‌هاي بازي‌ساز نشان مي‌دهد كه علاوه بر درآمدهاي هنگفت مربوط به بازي‌هاي بزرگ، فروش بازي‌هاي كوچك نيز درآمدهاي خوبي را نصيب توليدكنندگان مي‌كند. طراحي و توليد بازي‌ها نيز مرزي نمي‌شناسد و اشتغال در اين زمينه پايدار و اطمينان‌زا خواهد بود.
سرمايه‌گذاري در توسعه‌ي زيرساخت‌هاي صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي با بند 1 سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي (تأمين شرايط و فعال‌سازي كليه امكانات و منابع مالي و سرمايه‌هاي انساني و علمي كشور به منظور توسعه كارآفريني و به حداكثر رساندن مشاركت آحاد جامعه در فعاليت‌هاي اقتصادي با تسهيل و تشويق همكاري‌هاي جمعي و تأكيد بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات كم‌درآمد و متوسط) و نيز بند 3 (محور قراردادن رشد بهره‌وري در اقتصاد با تقويت عوامل توليد، توانمندسازي نيروي كار، تقويتِ رقابت‌پذيري اقتصاد، ايجاد بستر رقابت بين مناطق و استانها و به كارگيري ظرفيت و قابليت‌هاي متنوع در جغرافياي مزيت‌هاي مناطق كشور) تطبيق دارد كه ضرورت توجه نهادهاي مختلف به آموزش و پژوهش در اين حوزه در راستاي توسعه‌ي مشاغل مرتبط را آشكار مي‌سازد.

توليد بازي‌هاي رايانه‌اي جذاب و آموزنده در حوزه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، اجتماعي، آموزشي، تبليغاتي، درماني و ... مي‌تواند سهم زيادي از بازار را به خود اختصاص دهد و ضمن جلوگيري از خروج ارز از كشور، محصولاتي منطبق با فرهنگ و هنجارهاي كشور ارائه كند. هرچند فعلاً كشور ما مشمول قانون كپي‌رايت نيست، اما هزينه‌هايي كه به‌عنوان مثال براي ارتقاء سطح بازي‌هاي آنلاين از قبيل Clash of Clans پرداخت مي‌شود، هرساله مبالغ زيادي ارز را از كشور خارج مي‌كند. توسعه‌ي بازي‌هاي آنلاين جذاب داخلي مي‌تواند اين چرخه‌ي مالي را به داخل كشور منتقل كند. از سوي ديگر پيش بيني مي شود با توسعه اين صنعت درصد بالايي از متخصصين داخلي كه در حال حاضر در خارج از كشور فعاليت دارند تمايل به مشاركت در اين حوزه داشته باشند.

از سوي ديگر، موفقيت در حوزه‌ي بازي‌سازي تنها معطوف به دانش فني نيست و حوزه‌هاي وسيعي از علوم ديگر مانند روانشناسي، جامعه‌شناسي، حقوق، مديريت، هنر و اقتصاد را دربرمي‌گيرد. عدم توجه به مختصات بازار و نيز مدل‌سازي صحيح كسب و كار در فرآيند توليد و تبليغ و توزيع بازي‌هاي رايانه‌اي و تكيه بر سعي و خطا باعث شكست پروژه‌هاي بازي‌سازي زيادي در كشورمان شده است كه فقدان آموزش صحيح در اين صنعت جذاب و البته ريسك‌پذير را بيش‌ازپيش عيان مي‌سازد. ادامه‌ي اين روند بي‌شك باعث هدر رفتن سرمايه‌ها و از بين رفتن انگيزه‌هاي فعالان اين صنعت خواهد شد.

يكي از اهداف مهم كنفرانس بازي‌هاي رايانه‌اي، معرفي ظرفيت‌هاي بازي‌سازان كشور به مديران اجتماعي و فرهنگي و نيز تقويت زيرساخت‌هاي آموزش صحيح براي ورود كارآمد علاقمندان به صنعت بازي‌هاي رايانه‌اي است. از اين رو، در كنار كنفرانس بازي‌هاي رايانه‌اي، يك رويداد بازي‌سازي تحت عنوان «ماراتون بازي‌سازي» از 28 تا 30 بهمن در دانشگاه اصفهان برگزار شد كه هدف آن آموزش مدل‌هاي صحيح كسب و كار در فرآيند بازي‌سازي، ارائه‌ي تجربيات مديران شركت‌هاي بازي‌ساز و متخصصان مجرب به علاقمندان بازي‌سازي و نيز فراهم آوردن بستر ارتباط بين نهادهاي صنعتي و فرهنگي و اجتماعي با فعالان صنعت-هنر-رسانه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي بود.

مقدمات اين رويداد از ماهها قبل با مذاكره با نهادهايي مانند معاونت پيشگيري از وقوع جرم دادگستري، معاون اجتماعي ناجا، كميته‌ي فرهنگ شهروندي و كميته‌ي سلامت سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان و ... آغاز شد و طي تفاهم‌نامه‌هايي تعهد آن‌ها به حمايت از توسعه‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي كه منطبق بر اولويت‌هاي پژوهشي آن‌ها باشد جلب گرديد.

برگزاري اين رويداد برعهده‌ي مهندس حسين مزروعي بود. وي از سال 79 در زمينـه راه‌اندازي كسب‌وكارهاي آنلاين مطالعه و فعاليت داشته و بنيانگذار بزرگترين پايگاه آنلاين فروش تخصصي محصولات رباتيك است. او برگزاركننده دو دوره رويداد استارتاپ‌ويكند در اصفهان و يك استارت‌آپ ويكند بازي‌سازي در دانشگاه علم و صنعت است است و با برگزاركنندگان و شبكه‌هاي كارآفرينـي چندين شهر و كشور ديگر تعامل دارد. مشاوره به ده‌ها كسب‌وكار و پايگاه اينترنتي موفق، برنامه‌ريزي و طراحي مسابقات سراسري رباتيك، سرپرستي و هدايت تيمهاي تخصصي رباتيك، چندين اختراع ثبت شده، كسب رتبه در جشنواره خوارزمي و تدريس در دانشگاه نيز در رزومه او ديده مي‏شود. حسين مزروعي مدير استوديوي بازي‌سازي پاپاتا است كه اخيراً دو بازي موفق سبقت و هشتمين حمله را وارد بازار نموده است. وي هم اكنون در تلاش براي تقويت جامعه كارآفريني در حوزه گيم است.

پيش‌رويدادها
در اين رويداد، رويكرد آماده‌سازي فني مخاطبان و علاقمندان بازي‌سازي پيش از برگزاري رويداد با جدّيت پيگيري شد و در اين راستا چهار كارگاه عملي توسط مدرسان مجرب با عناوين ذيل برگزار گرديد كه در بخش كارگاه‌هاي آموزشي اين گزارش به آنها پرداخته شد
ساخت بازي Flappy Bird در چهار ساعت
چگونه بدون كدنويسي بازي بسازيم؟
رازهاي طراحي رابط كاربري بازي
طراحي سه‌بعدي از صفر تا صد
برگزاري اين پيش‌رويدادها علاوه بر آماده‌سازي مخاطبان رويداد، در جذب مشاركت در رويداد نيز تأثير بسزايي داشت؛ به‌طوري كه با استقبال كم‌نظير مخاطبان از رويداد، 10 روز مانده به آغاز رويداد ظرفيت تكميل و سايت ثبت‌نام بسته شد كه تقريباً نيمي از شركت‌كنندگان از شهرهايي غير از اصفهان بودند. اين در حالي بود كه جايزه‌ي تيم اول بعد از تكميل ثبت‌نام و جايزه‌ي تيم‌هاي دوم و سوم در مراسم اختتاميه‌ي رويداد اعلام شد كه نشان از انگيزه‌هاي غيرمادي شركت‌كنندگان رويداد داشت.
پيش‌رويداد «ايده‌شو گيم و بازي‌هاي رايانه‌اي» نيز عامل ديگري براي تشويق علاقمندان به شركت در رويداد ماراتون بازي‌سازي بود.
 
مربيان رويداد
در اين رويداد از مربيان مجربي استفاده شد كه همگي داراي سابقه‌ي موفق در توليد بازي‌هاي رايانه‌اي و بازار فناوري اطلاعات بودند.

علي نادعليزاده: دانش‌آموخته‌ي سمپاد و فارغ‌التحصيل دانشگاه اميركبير است. بازي فروت‌كرفت يكي از قديمي‌ترين و پرفروش‌ترين بازي‌هاي آنلاين موبايل ايراني حاصل تلاش او دوستانش در استوديو موبايل تاد است. از ديگر محصولات اين مجموعه مي‌توان به سيبچه اشاره كرد كه مدتها نياز كاربران ios را به نرم‌افزارهاي مختلف برطرف ميكرد.

فواد اميري: كار بازي را از سال 72 بر روي پلتفرم كومودر 64 آغاز كرد و از آن زمان تاكنون به طور پيوسته مشغول بازي‌سازي و ساخت كمپين‌هاي آنلاين بوده است. وي در حال حاضر مديرعامل استوديو بازي‌سازي ايواك است كه موفق‌ترين بازي آنلاين حال حاضر ايراني يعني مستر90 و همچنين بازي‌هاي آنلاين گرز، رالي رنو و ... از جمله كارهاي اين تيم است. تخصص اصلي فواد گيم ماركتينگ است.

اميررضا انواري: يكي از بنيانگذاران استوديو بازي‌سازي پاپاتا و طراح بازي آنلاين سبقت است. او در رشته مهندسي نرم‌افزار تحصيل كرده و با علاقه فراواني كه به بازي‌سازي داشت وارد اين صنعت شده و در حال حاضر در استوديو پاپاتا به عنوان گيم‌ديزاينر و طراح تجربه كاربري فعاليت مي‌كند. وي تجربه خوبي در ساخت بازي با موتور بازي‌سازي يونيتي دارد و در توليد بازي‌هاي موفق هشتمين حمله و سبقت نقش موثري داشته است.

اميد صادقوند: اگر بازي موفق «بتلفيش» را ديده باشيد احتمالا اميد را مي‏‌شناسيد. او همچنين در ساخت بازي «مبارزه در خليج عدن» و همچنين نسخه شبكه اين بازي همكاري داشته است. اميد علاوه بر تخصص فني، در ساير موارد نظير گرافيك و طراحي بازي نيز توانايي دارد؛ به گونه‌اي كه بازي بتلفيش را خود به تنهايي ساخته است. اين بازي در چهارمين دوره از جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي توانست ديپلم افتخار بهترين بازي موبايل سال ايران و ديپلم افتخار بهترين بازي استراتژيك سال 93 را كسب كند. همچنين او در سومين دوره از جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي تهران توانست ديپلم افتخار بهترين مدير فني را براي بازي «مبارزه در خليج عدن» كسب نمايد.

سيد مسعود پزشك‌زاده: چند سالي است كه در حوزه ساخت بازي‌هاي موبايلي فعاليت مي‌كند. او كه ديد خوبي نسبت به طراحي بازي‌هاي رايانه‌اي دارد، اكنون در سمت مديريت پروژه بازي آنلاين سبقت در استوديو بازي‌سازي پاپاتا مشغول به كار است. تخصص اصلي او توسعه‌ي فناوري‌هاي سمت سرور و برنامه نويسي يونيتي در جهت توليد بازي‌هاي آنلاين است. همچنين سابقه همكاري در پروژه هشتمين حمله را در كارنامه خود دارد.

ميلاد صالحي: بنيانگذار استوديوي طراحي و توسعه بازي و برنامه‌هاي موبايل زاناگيمز و زاناموب است كه بازي‌هاي طراحي‌شده توسط او در استورهاي مختلف از قبيل اپ‌استور اپل قرار گرفته است. او همچنين برگزيده بهترين بازي موبايل در جشنواره سال 91 بازي‌هاي رايانه‌اي تهران مي‌باشد. ميلاد همچنين تجربيات و افتخارات فراواني در پروژه‌هاي شبيه‌سازي كمك آموزشي نظامي دارد. سايت AppReview برگزيده ششمين جشنواره وب ايران مرجع نقد و بررسي اپليكيشن‌هاي موبايل نيز توسط وي پايه‌گذاري شده است.

ميثاق آقاخاني: كارشناس نرم‌افزار و از سال 88 در حوزه نرم‌افزار به ويژه بازي‌ها و اپليكيشن‌هاي موبايل فعاليت دارد. او در حال حاضر مدير فني بازي آنلاين سبقت است. وي در بخش Backend و Frontend ساخت بازي‌هاي آنلاين با موتور يونيتي و اپليكيشن‌هاي اندرويد فعاليت دارد. از جمله پروژه‌هايي كه او در ساخت آن نقش داشته است بازي‌هاي رؤياي نيوتن، چيكيجا، سبقت (مسابقات آنلاين)، هشتمين حمله و اپليكيشن ماركت تلويزيون‌هاي اندرويدي دوو مي‌توان اشاره كرد. وي در حال مطالعه در زمينه توسعه و پياده‌سازي اسكرام در پروژه‌هاي گيم است.

امين فروغي: فارغ‌التحصيل مهندسي برق و MBA از دانشگاه صنعتي شريف است. او كه عاشق استارت‌آپ و ايده‌ها و كارهاي جديد است، كار بازي‌سازي را به صورت حرفه‌اي در شركتي كه خودش مؤسس آن بوده (استوديو آويد) از اوايل سال 1393 شروع كرده است. شناخته‌شده‌ترين بازي توليدشده توسط شركت او، بازي آنلاين هشت‌خوان است كه برنده ديپلم افتخار بهترين بازي استراتژي سال از پنجمين جشنواره‌ي بازي‌هاي رايانه‌اي تهران بوده و با اينكه به تازگي منتشر شده است، بيش از صدهزار كاربر فعال دارد و جزو بازي‌هاي پرطرفدار اندرويد است. تيم استوديو آويد در حال آماده‌سازي يك بازي استراتژيك جديد هستند كه سال آينده رونمايي خواهد شد.

سعيد صادقي گرمارودي: وي دانش‌آموخته دانشگاه اميركبير و شريف در رشته مهندسي كامپيوتر است. او بنيان‌گذار بخش تكنولوژي واقعيت افزوده و توليد اپليكيشن‌هاي واقعيت افزوده در حوزه معماري و كودك در شركت پگاه بوده است. در دومين دوره مسابقات بين‌المللي هوش مصنوعي دانشگاه اميركبير، موفق به كسب رتبه اول در بخش تشخيص تقلب تراكنش‌هاي بانكي شده است. هم‌اكنون نيز مديريت محصول سرويس تبليغاتي داخل اپليكيشن‌هاي موبايل «تپسل» را بر عهده داشته و اين محصول در هفتمين جشنواره كسب و كار شريف توانست به عنوان يكي از بهترين كسب و كارها، برگزيده شده و مورد استقبال قرار بگيرد.

علي سلطاني: وي دانش‌آموخته رشته مهندسي كامپيوتر تا مقطع دكتري در دانشگاه صنعتي شريف مي‌باشد و در شاخه داده‌كاوي و يادگيري ماشين متخصص است. هم اكنون مدير محصول سرويس بك‌اند موبايل بكتوري است؛ اين سرويس مخصوص توسعه‌دهندگان موبايل مي‌باشد كه بدون دغدغه سمت سرور خود، به توسعه محصول خود و بهبود تجربه كاربري بپردازند. اين سرويس در هفتمين جشنواره كسب و كار شريف به عنوان يكي از بهترين كسب و كارها مورد استقبال قرار گرفت.

روند برگزاري رويداد
پذيرش رويداد از ساعت 16 روز چهارشنبه 28 بهمن در تالار پيامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان آغاز شد. در مراسم افتتاحيه 31 ايده توسط شركت‌كنندگان در فرصت يك دقيقه‌اي مطرح شد. پس از آن نماي هركدام از ايده‌ها در خارج سالن نصب شد و شركت‌كنندگان به 3 ايده‌ي موردنظرشان رأي دادند و نهايتاً 10 ايده انتخاب گرديد و تيم‌ها حول ايده‌ها تشكيل شد. ايده‌هاي برتر عبارت بودند از:

1) ذهنت رو زنده كن!     2) طلوع مبارزه     3) استاد شائولين     4) گاوصندوق     5) 1+5     6) بندباز     7) پود     8) راز برمودا     9) رنگ و جنگ     10) موزيك 
روز پنجشنبه و صبح جمعه كار تيمي با جديت دنبال شد و بعدازظهر جمعه زمان ارائه‌ي محصولات نهايي رسيد. در اين رويداد تأكيد زيادي روي توليد محصول صورت گرفته و امتياز ويژه‌اي نيز براي ارائه‌ي محصول Demo در نظر گرفته شده بود.

انتخاب تيم‌هاي برتر به‌صورت مشترك توسط مربيان (بر اساس كار تيمي) و داوران (بر اساس ارائه و محصول نهايي) انجام شد. تيم داوري از دكتر جواد راستي (دبير كنفرانس بازي‌هاي رايانه‌اي)، مهندس بهروز اجاقيان (مؤسس و مديرعامل شركت فناوران آروند پاسارگاد) و مهندس حسين مزروعي (برگزاركننده‌ي رويداد) تشكيل شده بود. هر تيم پنج دقيقه فرصت داشت كه ايده‌ي خود را براي داوران تشريح كند و سه دقيقه نيز براي پاسخ به پرسش‌هاي داوران پيش‌بيني شده بود كه اجراي دموي محصول نهايي نيز در همين زمان بايد انجام مي‌شد.

در نهايت تيم‌هاي برتر به شرح زير انتخاب شدند:

تيم اول (برنده‌ي جايزه‌ي سه ميليون توماني): بندباز
تيم دوم (برنده‌ي جايزه‌ي دو ميليون توماني): دوئل
تيم سوم (برنده‌ي جايزه‌ي يك ميليون توماني): 1+5
تيم برگزيده‌ي تبليغات درون‌برنامه‌اي تپسل (برنده‌ي جايزه‌ي سه‌ميليون توماني تپسل): استاد شائولين
 
تاریخ:
1398/02/30
تعداد بازدید:
9
منبع:
تمامي حقوق مادي و معنوي اين وب سايت متعلق به مركز نوآوري صنايع سرگرمي دانشگاه اصفهان مي باشد
Powered by DorsaPortal