دومین و سومین دوره برنامهنویسی مقدماتی با پایتون (۱۲ تا ۱۶ سال)- تابستان ۱۴۰۲
دومین و سومین دوره برنامهنویسی مقدماتی با پایتون (۱۲ تا ۱۶ سال)- تابستان ۱۴۰۲
در تابستان ۱۴۰۲ دوره برنامهنویسی به زبان پایتون برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
تاریخ آخرین بروزرسانی:
1404/03/05 - 08:37:30
در این دوره این سرفصلها تدریس شد:
o آشنایی با مفاهیم کلی و اولیهی علم رایانه
o آشنایی با ماهیت زبانهای برنامهنویسی و چرایی استفاده از آنها
o آشنایی با تاریخچه، جایگاه و گسترهی کاربردهای زبان برنامهنویسی پایتون
o آشنایی با نصب و راهاندازی برنامه پایتون (نصب پایتون، ویرایشگرهای متنی و محیطهای توسعه (IDE))
o آشنایی با مفهوم حافظه و متغیر و انواع داده و ساختار داده
آشنایی با انواع حافظه در رایانه
آشنایی با مفهوم متغیر و انواع متغیر و نحوه مقداردهی (آموزش مفهوم ذخیرهسازی موقت داده)
آشنایی با ساختار داده (لیست، تاپل، دیکشنری)
o آشنایی با عملگرهای ریاضی، مقایسهای و منطقی
بررسی عملکردها، ترکیب عملگرها و اولویت آنها
o ارتباط با کاربر – آموزش تابع input
مثالها: دریافت سال تولد و چاپ سن فرد
محاسبه محیط و مساحت اشکال ساده هندسی
o ماژول و کتابخانه
آشنایی با مفهوم کتابخانه و نحوهی استفاده از آنها
آشنایی با کتابخانهی گرافیکی Turtle
آشنایی با سایر کتابخانهها مانند math، time، random و ...
مثالها: رسم اشکال، شبیهسازی حرکت یک مولکول گاز در یک سیلندر، رسم صفحه شطرنج
o دستورات شرطی
آشنایی با مفهوم شرط و دستور if
آشنایی با دستورهایif – else
آشنایی با دستورهای if –elsif-else
آشنایی با شرطهای تودرتو
مثالها: بازی سنگ-کاغذ-قیچی، بازی حدس اعداد، نام کاربری و گذر واژه، تشخیص مثلث
o آشنایی با مفهوم حلقه، آموزش دستور for و while
مثالها: معکوس کردن کلمه، بازی فکر بکر (Cows and Bulls)، محاسبه اعداد اول، محاسبه معدل، محاسبه بزرگترین و کوچکتر عدد
ترسیم اشکال اسلیمی
ترسیم مثلث بر روی محور مختصات، محاسبه محیط و مساحت به روش هرون، تقسیم یک مثلث به چهار مثلث هماندازه
شبیهسازی ساعت عقربهای
آموزش الگوریتم پول خرد و بهینه کردن آن
o آشنایی با مفهوم تابع
آشنایی با مفهوم استفاده مجدد از کد
آموزش نحوه تعریف تابع، ورودیها و خروجیهای تابع و دستور return
مثالها: تابع تشخیص عدد زوج و فرد، تابع تولیدکنندهی دنبالهی فیبوناچی
o آشنایی با مفهوم الگوریتم و تکنیکهای برنامهنویسی (شکستن مسأله به قسمتهای کوچکتر)
o آشنایی با مفهوم کدنویسی تمیز
شرکتکنندگان در این دوره به صورت هدفمند و پروژهمحور ساخت چهار بازی را تمرین خواهند کرد:
• بازی حدس سن افراد
• بازی یافتن عدد از میان لیستی از اعداد
• بازی پنالتی
• بازی لاکپشت و توپ